Recension300

Jag såg precis den mäktigt överskattade 300 och jag blev positivt överraskad. Trots det är filmen ganska dålig. Väldigt ojämn i alla fall.

Baserad på historiska händelser, dock har filmen inte särskilt mycket (om något) med historien att göra. Allt som finns kvar är ungefär namnen och väldigt ytliga drag från händelserna. Ephialtes förrädaren finns med, Leonidas kungen och Xerxes persiernas kejsare. Dock liknar ingen av dem överhuvudtaget deras historiska jag. Alla tre är förskönade ur en nazistisk- (tro det eller ej) och Hollywood synvinkel.

480 före Kristus invaderar Persierna återigen Grekland efter att ha misslyckats tio år tidigare. Denna gång är det bestämt av grekerna (i filmen endast Sparta) att stoppa deras framgång vid Thermopylae där persiernas numerära överläge inte hjälper dem. Sparta tvingas motvilligt att bidra med 300 män (i filmen så är det snarare alla andra greker som motvilligt medverkar).

Problemet med filmen är just alla dessa försköningar och visuellt onödiga struntsaker. Det känns som om Joseph Goebbels regisserat, för filmen hade lika gärna kunnat vara en nazistisk propagandafilm anno 1940 som en Hollywood-storsatsning 2007. Alla goda män i filmen är vita, blåögda och starka atleter. Alla onda män är antingen svarta, feminima eller missbildade. Man känner sig nästan lite smutsig när man ser på filmen.

Dessutom är filmen översköljd med helt onödiga scener som endast finns med för att regissören (Snyder) ville visa lite coola effekter. I början är detta extra jobbigt då sådana scener bara avlöser varandra. Men som tur är blir filmen på acceptabelt dum nivå så fort karaktärerna håller käften och börjar slåss istället. Actionscenerna är faktiskt otroligt snygga och väl koreograferade. Dessutom får vi se hur spartanerna klarar sig mot noshörningar, elefanter, ninjor och orcer. Nej, jag skojar inte, de möter varenda en av ovanstående i strid.

[-]Handlingen och dialogen är dum, korkad, fånig och provocerande. Det visuella är snyggt, men som sagt, det blir även det för mycket ibland med alla orcer, Quasimodo look-alikes eller stiliserade nakenscener.[*]

Som en actionfilm fungerar filmen helt klart. Men jag kan inte sluta tänka på hur bra film man hade kunnat göra på detta slaget, utan att blanda i nationalsocialism eller Sagan om Ringen. Suck. Som det är nu är filmen mest löjlig, fast med otroligt snygga actionscener.