RecensionBraveheart

Braveheart berättar om den skotske frihetskämpen William Wallace. En person som har funnits i verkligheten och gav skottarna frihet från Engelsmännen. Hans mod och övertygande ledaregenskaper ledde de till seger.

Mel Gibson regisserade och spelade huvudrollen i filmen. Detta var hans andra film som regissör och lite mer än tjugonde som skådis. Han lägger ner mycket kraft på skådespeleriet och klarar av att växla mellan regissör och skådis bra, tycker jag.

Jag ska inte skriva något om handlingen eftersom man bäst bör se en film med överraskningar i sig. Vad jag kan säga är att filmen innehåller blod, humor, spänning och romantik.
Jämfört med Gladiator så är Braveheart mer sann i sin berättelse. Braveheart är också blodigare men samtidigt innehåller den mer romans än Gladiator.

Alla skådespelarna gör ett bra jobb ifrån sig. Sophie Marceau som spelade prinsessan är duktig och fick senare rollen som Bondbrud i Världen räcker inte till. Mel Gibson spelar kanske i några scener för passionerat. men jag vet inte om det kanske är hans karisma och att han ska använda det för att leda skottarna mot seger. Det kan nog vara det. Hur som helst gör han i helheten ett bra jobb. Både framför och bakom kameran. Vad en del kanske inte vet är att han egentligen föddes i USA men flyttades till Australien vid 10-11 års ålder och har bott där sen dess.

Fotot och klippningen är bra men det är inte det bästa jag har sett. Koreografin, musiken och ljudet är väldigt bra.

Braveheart är en väldigt bra film med ett högt underhållningsvärde. Jag rekommenderar att se den. Det kan mycket väl vara Mel Gibsons absolut bästa film.