RecensionMaladolescenza

Filmens upplägg är sannerligen suspekt. Om man okritiskt förenklar handlingen är det i princip två småflickor, runt 12 år, som tillsammans med en lite äldre pojke är nakna i en skog.

Det är sommarlov och en av de unga flickorna har åkt ut till sitt sommarställe där hon umgås med en pojke som också bor där och spenderar hela dagarna med att ströva omkring i skogen. De två ungdomarna har det trevligt fram till ytterligare en flicka kommer in i bilden. Hon är blond, vacker, bortskämd och trots sin ringa ålder urtypen av en manipulativ förförerska.

Filmen kunde ha gått hursomhelst, men det blev en positiv, om än omskakande, filmupplevelse. Om man avsäger sig all moral man har är det här ett unikt mästerligt filmverk. Egentligen är inte nakenhet eller det sexuella innehållet direkt obefogade och tillsammans med det grymma psykologiska spelet mellan de tre barnen blir filmen som en rå Flugornas Herre. Handlingen är visserligen ganska kontroversiell men det är först när man gör film av inehållet som det blir riktigt kontroversiellt. Maladolescenza ligger och väger på gränsen på vad man egentligen kan filma. Det som är mest uppseendeväckande är det faktum att de här unga skådespelarna faktiskt är riktiga individer, och jag undrar egentligen vilken sorts psykologisk inverkan den här inspelningen gjorde på dem.

Vad som i övrigt gör filmen så bra är att den är så snyggt och klaustrofobiskt filmad. Färgerna är underbara, med de starkt gröna träden som är utmärkande, och att den enbart är inspelad i skogen med dessa tre barn som enda skådespelare gör att det blir som ett kammarspel, med mycket nerv. Maladolescenza behandlar de mest primära och ursprungliga sidorna i människans psykologi vilket jag tycker filmmusiken samspelar väldigt bra med. Det är ofta väldigt medeltida toner vilket spär på den hedniska känslan i filmen.

Lite trivia: Eva Ionesco (flickan på framsidan) var den yngsta modellen som förekommit i Playboy vilket hon gjorde vid 11 (!) års ålder. Dessutom är det hon som spelar den handikappade dottern i Polanskis Hyresgästen.