RecensionZodiac

Efter fem år i tystnad återvänder David Fincher tillbaka till rötterna där hann fann sitt stora internationella genombrott, seriemördargenren. Se7en var den becksvarta storstadsmardröm ingen tidigare hade sett maken till och blev nästan direkt en stillbildande trendsättare i mitten av 90-talet. Att återvända till den typ av film man själv satt ribban för måste ha varit den största tänkbara utmaning Fincher kunnat anta sig. Men hur nyskapande Se7en än må ha varit visuellt så följde den ganska traditionella mönster i storyn med det omaka paret; den gamla bittra veteranen kontra den nya naiva aspiranten och den oundvikliga konfrontationen i ett stegrande om än ovanligt mörkt klimax. Den här gången ligger ett verkligt fall som förlaga för manuset vilket direkt skapar helt nya förutsättningar och begränsningar Fincher inte behövde handskas med i Se7en.

Men där många andra regissörer skulle välja att anpassa verkligheten till en mer filmisk modell och förenkla och förtydliga för publiken väljer Fincher att gå den svåra vägen. Med enorm precision och detaljrikedom riktas förstoringsglaset mot alla de små ledtrådar och förvecklingar som gäckat de inblandade i över 30 år i en av de mest utdragna mordutredningarna i amerikansk kriminalhistoria. Här visas alla de byråkratiska problem som uppstår i sökandet efter hållbara bevis, alla de lögner och missförstånd som försvårade Zodiac fallet.

Framför allt är karaktärerna människor som gör misstag och missbedömmer viktiga beslut där vi som åskådare får uppleva de konsekvenserna och de tunga svackor som en journalist eller mordutredare får uppleva under extremt långa perioder. Pressen och våndan finns där och den känns äkta, Fincher låter oss inte undkomma det och siktar där med på helt nya aspekter inom genren.

Spänningen finns där men den är sekundär, det är istället processen som blir fokusen. Med förebilder som Alan J Pakulas Alla Presidenters män och Francis Ford Coppolas Avlyssningen siktar Zodiac på en politisk och avskalad realism sällsynt i dagens Hollywood. Det är ett så passionerat och ambitiöst projekt att det för tankarna till den enorma noggrannhet och detaljrikedom vi kunde se i Oliver Stones JFK. Likt den filmen bygger Zodiac på ett fall som aldrig fått upprättelse där ingen slutgiltig konfrontation med mördaren existerar. Där finalen istället är ett antiklimax. På det sättet är Zodiac förmodligen den mest okonventionella seriemördaredeckare som någonsin producerats.