RecensionThe Snake

Le Serpent är en fransk film som i anglifieringens tidevarv har tilldelats en engelsk titel i den svenska översättningen: The Snake. Hela filmen börjar med att vi får stifta bekantskap med några personer som sysslar med utpressning. De är väldigt omoraliska och otrevliga. De bestämmer sig för Vincent Mandel som sin nästa måltavla, en känd fotograf som för tillfället är gift med en rik industrimagnats dotter, men de är på väg att skiljas. Efter en episod med en lättklädd flicka (Vincent är ju fotograf!), sitter han fast i utpressarnas klor. Det är kompremetterande bilder, en tillbakadragen våldtäktsanmälan och skilsmässoförhandlingar i en enda röra.

Man kan tycka att utpressarna är klantiga i det här fallet och frångår regel nummer ett i utpressningsbranchen: de röjer sin identitet. Huvudmannen bakom hela organisationen råkar nämligen vara en klasskompis från förr. Efter några öl och middag hemma hos Vincent och annat myspys, så kommer kraven smygande på att Vincent måste leverera pengar för att inte information och foton ska delges diverse personer som fru och domare i skilsmässoförhandlingarna. Det är svårt att förstå varför utpressarna som har varit högst professionella tidigare i filmen klantar till det genom att ge Vincent en måltavla för sin växande frustration. När ytterligare information presenteras lite väl långt in i filmen, Vincent var nämligen elak mot Joseph när de var barn, förstår man att det hela förmodligen beror på manusförfattarens klantighet. Vincent låste in Joseph tillsammans med en luffare som förgrep sig på honom en natt, vilket var traumatiskt för båda grabbarna. Man kan tycka att det är intressant information att presentera så snart de gamla klasskompisarna träffar varandra; men nej, det är att begära för mycket av historien.

Nåväl, hursomhelst så utmynnar berättelsen i en Cape Fear-historia. Joseph försöker att hämnas på Vincent. Eftersom han är fysiskt starkare, har flexiblare moral, ett bättre nätverk och fördelen av att arbeta i det fördolda från början lyckas han göra livet ganska surt för Vincent innan denne bestämmer sig för att spela efter Josephs spelregler för att komma åt sin gamla klasskompis.

Filmen är en upprepning av en välbeprövad genre (psykopat är otäck mot medelklass) och man återanvänder dess klichéer frikostigt. Dessvärre gör man det inte särskilt bra. Skådespelarinsatserna är endast irriterande. Manuset är fullt av logiska bristfälligheter. Scenerna presenteras i övertydliga bildkompositioner. Att man sedan försöker att piffa upp filmen med naken hud är bara löjligt.

Jag rekommenderar inte den här filmen till någon. Vill man bli stimulerad intellektuellt? Ingen chans. Vill man uppleva två timmars spänning med ett obligatoriskt katharsis? Knappast eftersom filmen är för löjlig, det krävs en väl utvecklad inlevelsförmåga för att bortse från detta faktum. Om man bara vill slötitta på en fransk thriller? I så fall är man möjligtvis rätt publik för den här filmen, med förbehållet att man inte bör ha för högt ställda förväntningar. Jag ger Le Serpent en etta.