RecensionCasino Royale

Jaha, en ny Bond film betyder nu också en ny skådis. Egentligen ska jag nog börja med handling istället för att gå rakt på sak.

Den 21:a Bondfilmen Casino Royale introducerar Daniel Craig i rollen som 007. Filmen är baserad på Ian Flemings första roman om Bond.

I Casino Royale möter vi James Bond innan han får sin licens att döda. Men Bond är inte mindre farlig då, och efter att ha utfört två snabba och professionella likvideringar befordras han till dubbelnolla.

Bonds första uppdrag som 007 för honom till Madagaskar där han ska spionera på en terrorist, Mollaka (Sebastien Foucan). Allt går inte enligt planerna och Bond beslutar sig för att undersöka det hela, utanför sitt uppdrag från MI6, för att spåra upp resten av terroristcellen. Han följer ett spår till Bahamas, där han träffar Dimitrios (Simon Abkarian) med sin flickvän Solange (Caterina Murino). Bond får veta att Dimitrios har kontakter med Le Chiffre (Mads Mikkelsen), bankir åt världens terroristorganisationer.

Egentligen tycker jag om allt det här. Ljudet är bra, handlingen med, skådespelarna också, all action. Men nej, jag ljög där. Det var inte sant.

Casino Royale är en av dom sämsta Bond-filmerna någonsin som åtminstone jag har sett.

Sedan Iskallt Uppdrag har det inte kommit någon riktigt bra Bond film (nej, Goldeneye var inte heller bra.) Nu har Bond gått över från den goda action sidan till den onda. Nu blir allting mera likt en agent som till exempel Mission Impossible eller liknande.

Bond är en brittisk agent och inte Die Hard eller liknande.

Sedan Pierce Brosnan kom har det bara varit pang pang som gäller och inget annat. I jämförelsen med Roger Moore, Sean Connery och Timothy Dalton känns Daniel ganska rutten. Daniel passar bra som en maffia, inte som en agent.

Jag har också börjat undra vart Bond-vinjetten tagit vägen (i början av dom äldre filmerna då han skjuter mot publiken i cirkeln). Den syns, men det ska inte vara mitt i filmen. Då man knappt hänger med i själva vinjetten och allt bara glöms bort.

Nu har filmen fått enastående kritik i tidningarna, men så ska det inte vara. Casino Royale saknar helt fokus på Bond och riktar mera in sig på en poker turné som Bond måste vinna för MI6.

Filmen fick 15-års åldersgräns, men jag tycker att man inte längre ska ha sådana höga åldersgränser på Bond längre.
Bond har också börjat bli gammal och lite samma sak varje gång nu för tiden, vilket gör att man tycker att det verkar mera spännande med en ny Star Wars-film än vad det gör med en ny Bondfilm.