RecensionMulholland Drive

Den unga kvinnan Rita färdas i en limousin mitt i natten på en ödslig väg samtidigt som en annan bil åker mot dem snabbt, de krockar och passagerarna dör, alla förutom Rita, som lyckas krypa iväg med minnesförlust.

Ungefär samtidigt anländer den lycksökande kvinnan Betty till Los Angeles där skall hon provspela för en roll i filmbranschen, som är fylld utav skumma typer. Betty och Rita möts av en slump och båda två börjar rota i Ritas liv, eftersom hon efter olyckan inte minns vem hon är eller vart hon skulle.
En berättelse som vi sällan tidigare skådat öppnas upp framför oss och snart dras vi in i drömmarnas värld.

Mulholland Drive är enligt mig en utav de bästa filmer som gjorts. Den är fylld med symbolik, spänning, skräck, kärlek, mystik och dramatik. Rent visuellt är det här en helt underbar skapelse. Lynch vet exakt vad han sysslar med och här har han nått perfektion. Jag gillar att man kan se filmen om och om igen och för varje gång så hittar man något nytt som man tidigare inte sett förut. Filmens huvudstory är inte svår att förstå, men det som gör den svårförståelig för många är att den balanserar på en lina mellan dröm och verklighet där sjuka karaktärer och udda dialoger spelar stor roll i filmen. Lynch lägger ut väldigt mycket detaljer som pusslas ihop i och med filmens gång, för vissa som ser filmen klarnar det upp och för andra så skapar det mer förvirringar.

Jag tänker inte analysera Mulholland Drive för er här utan bara recensera den och skriva vad jag tycker, då det finns hundratals analyser att läsa om den ute på nätet.

Angelo Badalamentis underbara musik går inte att missa heller. Tillsammans med de snuskigt vackra kameraåkningarna och filmens konstnärliga djup skapar Badalamentis musik en underbar känsla som inte många andra filmer har.

Skådespeleriet är, liksom allt annat i filmen, perfekt. Det går inte att beskriva på något annat sätt. Dialogen inne på Winkies mellan de två männen som äter frukost är fantastisk. Likaså när regissören möter \"cowboyen\" för första gången. Jag tycker att dialogerna är det som spelar en av de största rollerna i filmen och som gör den sådär drömlik, de är inte som något annat ni har hört i en film tidigare, det kan jag nästan lova er.

Hade jag kunnat ge den här filmen 1000 utav 1000 i betyg så hade jag gjort det. Mulholland Drive är en magisk film och ett måste i filmsamlingen.