RecensionA Bittersweet Life

Jag brukar överlag inte gilla Asiatiska filmer som det ska slåss massor i, då de oftast brukar urarta i en massa orealistiskt vajerhoppssparkande. Regissören Ji-woon Kim har i alla fall lyckas göra det motsatta i sin film Dalkomhan insaeng (A Bittersweet Life). Det är ett starkt drama som kryddats med riktigt snygga actionscener som inte bara lever på detta oändliga sparkande och slående hela tiden, något som får den att sticka ut i lite bland andra filmer i genren.

Filmen berättar om Sun-woo, en fotsoldat för maffian, som blir ombedd av högsta bossen att se efter dennes mycket yngre flickvän. Bossen misstänker att flickan träffar en annan yngre kille och beordrar därför Sun-Woo att döda dem båda vid minsta tecken på otrohet. Uppgiften blir lättare sagd än gjord för Sun-Woo då han efter att ha träffat den unga flickan några gånger snart börjar gilla hennes sällskap. Som om inte det vore nog måste han samtidigt ta hand om ett rivaliserande gäng som försöker tränga sig in på bossens territorium, vilket komplicerar hans liv ytterligare.

Något som jag blev glatt förvånad över i filmen var fotot som var oerhört vackert, inte riktigt vad jag hade förväntat mig. Skådespelarmässigt är Byung-hun Lee, som spelar huvudpersonen Sun-woo, helt strålande i sin roll och han känns helt rätt. Även de andra skådespelarna gör nämnvärda och riktigt bra insatser i sina roller. Jag gillar hur man lindat in små humorinslag med en ganska mörk underton, det hjälper till att lättar upp stämningen lite samt att filmen inte känns alldeles för strikt.

Actionscenerna är riktigt snygga och det känns mer jordnära än vad man är van med i liknande amerikaniserade filmer. Nog för att det i en scen kör en bil rakt genom en betongvägg utan smärre skador, men ibland får man ha lite överseende med sådant. Och vem vet, kanske väggarna var byggda av bara gips i det där huset de befann sig i?

Det är i alla fall en mycket sevärd film och vill man ha något från Sydkorea så är detta ett mycket bra val. Det kan även påpekas att de gjorts en indisk re-make på denna vid namnet Awarapan. Jag har själv inte sett den men rykten säger att den inte ens kommer i närheten av denna.

Slutbetyg, stark fyra!