RecensionÀ bras le corps

À bras le corps är Katell Quillévéré debutfilm som manusförfattare/regissör och man kan nog lugnt säga att det är en mycket stark prestation av en förstagångsregissör.
Bland annat så vann den Gras Savoye-priset i Cannes filmfestival så det lovar gott i framtiden för Katell.

Själva kortfilmen är 19 minuter lång och handlar om två små bröder som vaknar till vad som först verkar vara en vanlig veckomorgon av lek och förberedelser inför skolan. Men den här morgonen så är deras mamma ovanligt trött och vill inte vakna.

Själva historien i sig är inte särskilt märkvärdig men Katell ger oss en mycket stark inblick i deras liv och hur allting obönhörligen till slut ställs upp och ner för bröderna.

Vad som gör filmen så stark är en blandning av Katells sinne för detaljer och de två pojkarnas skådespelarprestationer. Pojkarna lyckas ge ett mycket starkt intryck av hur deras morgonrutiner störs av att mamman inte vaknar och hur den äldre brodern försöker täcka upp luckan och hoppas att allting ordnar sig till slut. Det märks bland annat när den äldre killen hindrar sin lillebror från att gå in i mammans sovrum genom att fråga honom \"Vill du leka?\".

Pojkarnas relation är mycket realistiskt avbildad med översitteri, lekar, och deras kärlek vilket ger mycket till filmens stämning.

Filmen i sig är mycket tyst och går förvånansvärt långsamt framåt för en så kort film men laddningen byggs hela tiden upp. Jag kände när jag såg den här filmen att huvudsaken i den inte är vad som händer pojkarna utan hur de hanterar det som händer, så om man förväntar sig en film där det händer en massa saker eller coola storylines blir man nog besviken. Men om man kan sätta sånt åt sidan och bara absorbera känslan i filmen så har man några mycket givande minuter framför sig.

Pojkarna bryter inte sitt skickliga skådespeleri i någon punkt i hela filmen och slutet av filmen knyter ihop allting mycket skickligt. Ett kort och sorgligt familjeporträtt helt enkelt.