RecensionSupersugen

Supersugen är en film i samma tradition som till exempel American Pie och liknande high-school-filmer. I Supersugen har de två kompisarna Seth (Jonah Hill) och Evan (Michael Cera) huvudrollerna (konstigt nog manusförfattarnas förnamn, hmm…). Seth och Evan ska just sluta high school och efter ett sommarlov åka iväg till college. Deras mål med de kommande avslutningsfesterna är att äntligen få ligga med en tjej. Under en fartfylld kväll upptäcker de ett och annat om sig själva.

Jag kan visserligen inte komma på så många filmer som har liknande handlingar, förutom då just American Pie, trots det så känns själva huvudmålet med handlingen: Sex för första gången, rätt uttjatat. Supersugen skiljer sig dock rätt ordentligt från American Pie. Om American Pie var en lite halvgullig film för 10-15åringar så känns Supersugen som en lite äldre storebror. Även om filmen är från 11 år, så tror jag att extremt mycket av filmen går över huvudet på yngre tonåringar.

Stundtals känns det väldigt pubertalt. Det är kukskämt hit och det är kukskämt dit och det är knulla här och det är knulla där, i dessa stunder känns Supersugen inte mer än en lite mer provocerande American Pie. Vad som gör att det funkar, penisskämt och andra vulgäriteter till trots, är ett visst mått av oförutsägbarhet. Framförallt står Seth Rogen (På Smällen) och Bill Hader (Saturday Night Live) som två rätt speciella poliser. Det är också här som man märker vilka skådisar som har ”det” och de som inte har ”det”. Både Michael Cera och Jonah Hill har ungefär samma skådiserfarenhet som Seth Rogen, men det är ändå Seth Rogen som stjäl varenda scen han är med i.

Vad som känns främmande i filmen, i alla fall för mig, är den här absurda jakten på att få ligga med någon, som om det skulle vara svaret på alla problem, och det här väl lite det som filmen handlar om, till syvende och sidst. Jag tänker på en scen i ”En Komikers Uppväxt”, där de ”tuffa” killarna i klassen först frågar Juha om han knullat och han självsäkert svarar att han självklart gjort det. När hackkyckligen Thomas får frågan svarar han nekande och killarna skrattar högt och skriker ”Thomas har inte knullat!”. INGEN hade legat med en tjej i den åldern, de som hade det var rätt speciella i alla fall och inte någon som man egentligen såg upp till.

Supersugen funkar, men någon fantastisk livsomvälvande film, är det inte. Kanske om man är 17-18 år och allmänt förvirrad, men knappt då.