RecensionSierra Madres skatt

Det är ändå något alldeles speciellt med dessa gamla svartvita klassiker. Det är filmer som denna man vill sitta och småmysa till i en skön fåtölj och höra ljudet av de knastrande lågorna från den öppna eldstaden, samtidigt som man kanske avnjuter en god gammal rökig whiskey. John Hustons 60-åriga mästerverk är verkligen en tidlös stämningsupphöjare i världsklass.

Filmen, som bygger på en novell av den mytomspunne författaren B. Traven, följer de båda arbetslösa dagdrivarna Dobbs (Humphrey Bogart) och Curtin (Tim Holt) i ett 20-talets Mexiko.

De båda herrarna är ute efter snabba pengar men allting verkar inte vilja gå som de planerat. På ett härbärge stöter de på en gammal man vid namnet Howard (Walter Huston). Han påstår sig vara en gammal guldgrävare och berättar historier om alla otroliga rikedomar som fortfarande gömmer sig upp bland bergen. Dock kan han inte bege sig upp dit på egen hand och dessutom saknar han utrustningen som skulle behövas. Dobbs och Curtin, som blir helt till sig av tanken på allt guld, skrapar ihop sina sista slantar och erbjuder sig att ordna fram allt som behövs. Snart beger de sig upp i bergen med den gamle mannen som vägledare, till något som de drömmer om att ska bli början på deras nya liv i lyx och överflöd.

Men det som såg ut att bli en lugn och enkel resa börjar sakta att urarta sig och deras motgångar blir många. Den gamle Howard påpekade före avfärden att man skulle vara försiktig när det gäller guld, det kan nämligen ändra en människas själ totalt.

Själva berättelsen är mycket intressant på flera aspekter. Man visar verkligen hur girighet och svartsjuka kan förvandlar människor till djävulska monster som inte råder några som helst tvivel på att få sin vilja igenom. Samtidigt är det en tankevärd skildring av hur rikedom från hårt arbete smakar bättre än om man alltid ska göra lätt för sig.

Det är verkligen en tidlös film som i dagens läge håller måttet högt även bland de senaste filmproduktionerna. Mycket tack vare de helt otroliga skådespelarinsatserna som man egentligen inte ens kan jämföra med vad vi ser i dagens filmer.

Walter Houston är i alla fall den som utmärker sig mest och sätter i högsta grad hela prägeln på filmen. Men det är ändå Bogart, som den störtcoola och giriga Bobbs, som är min personliga favorit bland skådespelarna. Man kan faktiskt påstå att detta skulle vara en av, om inte den bästa, rollen Bogart spelat genom tiderna. Trots att jag inte ens sett hälften av alla hans filmer så kan jag faktiskt inte tänka mig hur det kan bli så mycket bättre än det här. Vi får heller inte glömma Bogarts filmkompanjon Tim Holt och hans flertal helt magnifika och infångande scener.

Det finns egentligen inget som jag stör mig på i den här filmen. Handlingen flyter på med ett schysst tempo, det händer nya och spännande saker hela tiden och hela känslan som kretsar runt filmen är helt magnifik. Det är få filmer som lyckas beröra en så starkt som denna.

Slutligen vill jag bara tillägga för dem som inte redan förstått det, att detta är en film man absolut inte får gå miste om.