Recension1408

Den svenska regissören Mikael Håfström kommer nu med sin andra film från Hollywood, nämligen 1408. Filmen handlar om skräckförfattaren Mike Enslin, som trots motstånd från hotellmanagern Gerald Olin checkar in i rum 1408 på Dolphin Hotel i New York. Enslin har läst om allt hemskt som har hänt i rummet, men tror inte att det stämmer. Han bestämmer sig för att kolla in läget. Snabbt inser han att det är något fel i rummet, han blir instängd och alla möjliga saker drabbar honom.

Mikael Håfström har gjort den bästa skräckfilmen på många år och han har gjort den i dessa dagar då vi verkligen behöver en. När meningslösa tortyrfilmer som Hostel och Saw kommer ut känns det skönt att se 1408. Det är en smart och psykologisk skräckfilm som utan en massa blod ändå är riktigt kuslig. Till sin hjälp har Håfström John Cusack, som här gör en alldeles lysande prestation. Applåder till honom. Det är en utmanande roll, men Cusack är alldeles fantastisk och borde få något form av pris för sin insats. I början av filmen får vi även se Samuel L. Jackson, som spelar hotellmanagern Olin, och han och Cusack har en riktigt bra dialog.

Håfström änvänder sig av en del effekter en bit in i filmen och de är riktigt läckra. Det blir obehagligt och man sitter och biter på naglarna. När filmen är slut andas man ut. 1408 är en stämningsfull film och, visst, några saker kanske blir lite överdrivna, men om man kollar på helheten så är det en mycket bra skräckfilm. Den är baserad på en novell skriven av Stephen King och den har några likheter med The Shining, men 1408 känns faktiskt ganska originell.

John Cusack övertygar i huvudrollen och gör en av sina bästa roller. Det är svårt att bära filmen på sina axlar, men han gör det på ett enastående sätt. En sådan här film lever mycket på slutet och jag måste medge att jag är mer än nöjd över slutet i filmen. Mikael Håfström kan verkligen vara stolt och jag ser fram emot hans nästa projekt, Shanghai. Det är kul med svensk framgång i Hollywood.