RecensionSkattkammarplaneten

Disney’s animerade filmer har de senaste femton åren ploppat upp i 12-månaderscykler, men under den perioden, så har bara två imponerat på mig.
Den ena är den allmänna favoriten ”Alladin” och den andra är den allmänt underskattade ”Hercules”. Bägge levererade äventyr, spänning och – viktigast av allt för publiken över 7 år – en rejäl dos klockren humor.

Just därför såg jag redan tidigt fram emot att se denna film. Just regissörsduon Musker/Clements låg bakom just de filmer som varit något utöver det vanliga man fått från animationsfabriken. Och för ovanlighetens skull lever filmen upp till mina förhoppningar.

Baserad på Robert Louis Stevenson’s klassiker ”Treasure Island” har man historien om Jim som kommer över en karta som leder en till den mytomspunna Skattkammarplaneten. Jim ser det som sin bästa utväg från den knapra vardag han och sin mor lever i och beger sig på denna resa i ledning av Doppler och kaptenen Amelia.
Men över denna expedition råder hotet av pirater som har samma mål, varav vissa verkar vara alltför nära skeppet för att resan ska gå som på räls.

Humor kanske vi inte får lika mycket av denna gång, men äventyr får vi all mass. Man har valt att försätta historien till en framtid som fortfarande andas 1700-tal – och det är briljant genomfört.
Tekniken har väl uppnått Clemens/Muskers ambitioner i detta projekt de velat genomföra i snart två decennier, att man kan ge liv i en bra historia med hjälp av dels vackra bilder, men också leverera imponerande actionsekvenser.

Det mest imponerande – något som Disney dessvärre normalt sett i sina teknikuppvisningar lyckas missa – är att man framför allt lyckas hålla karaktärsrelationerna levande genom att man behåller huvudkaraktärernas dualism och intresset därigenom. De behöver inte vara klippdockor som bara gör det de ska, utan tillåts vara lite mer oberäkneliga än vad som är regel.

Det här är inte en historia som håller för en ung publik som den animerade genren i regel siktas in på av Disney; det här är en berättelse som håller måttet för en publik som vill ha äventyr, karaktärsutveckling och ögongodis. Att animerad film verkligen kan uppskattas av en vuxnare publik är något vi ser alltför sällan, men som tur var har vi en regissörsduo som för tredje gången låter alla skeptiker motbevisas.