RecensionInto the Wild

” I read somewhere... how important it is in life not necessarily to be strong... but to feel strong.”

Christopher McCandless tog examen från Emory University med fina betyg år 1990. Istället för att fortsätta studierna på Harvard Law och skaffa sig en karriär gav han sig ut på en resa inspirerad av sina favoritförfattare. Han kände sig främmande i det moderna samhället, och syftet med resan var att finna sig själv och något äkta i naturen. Efter att ha skänkt alla sina besparingar till välgörande ändamål och klippt banden med sin familj, dumpar han sin bil och eldar upp sina kontanter. Under namnet Alexander Supertramp ger han sig ut på en resa genom Nordamerika med slutmålet Alaska och insikt.

Into the wild bygger på boken med samma namn av Jon Krakauer, som skildrar Christopher McCandless liv och det som hände i Alaska. Alla vet hur filmen kommer sluta, men det är vägen dit som är det intressanta.

[-]Det här är en film som jag redan på planeringsstadiet kände skulle bli riktigt bra. Sean Penn regisserar, begåvade Emile Hirsch gör huvudrollen och indiefavoriten Jena Malone har en biroll. Sedan recensioner och lovord från USA började komma har jag väntat spänt. Den uppskjutna Sverigepremiären och det lysande soundtracket med Eddie Vedder gjorde bara förväntningarna ännu större. Det är sällan en film klarar av att leva upp till så högt ställda förväntningar men Into the wild är faktiskt bättre än väntat.

Att Emile Hirsch klarar av att göra fina porträtt av unga, vilsna män har vi sett tidigare i bland annat Lords of Dogtown. Med den här filmen kommer han dock få sitt stora genombrott. Hirsch lyckas gestalta den komplicerade McCandless på ett lysande sätt och är verkligen trovärdig i varenda scen. Han utstrålar värme, vemod, sympati och desperation och jag tycker det är konstigt att han inte fått en Oscars-nominering för sin prestation. De människor som McCandless stöter på under sin resa gestaltas av genomgående duktiga skådespelare. Jena Malone spelar McCandless syster och syns inte i bild många minuter men fyller en viktig funktion som berättarröst. Genom henne får vi reda på obehagliga saker om familjen McCandless förflutna, som ger ökad förståelse för Christophers beslut och syn på livet.

Sean Penn har verkligen lyckats med regin. Filmen känns otroligt välgjord och genomtänkt och är väldigt snygg. Det är sällan den Nordamerikanska naturen skildras så vackert på film. McCandless skildras som en hjälte, och är ofta en Jesusliknande karaktär, vilket har kritiserats. Många ser honom som en farlig förebild, och tycker att hans äventyr var ansvarslösa och rent idiotiska. Desto fler hyllar honom som en hjälte, och jag ställer mig nog hellre till den gruppen.

Soundtracket av Eddie Vedder (Pearl Jam) är som sagt riktigt bra. Finstämt, vackert och mycket passande. Sean Penn har förmodligen lärt känna honom under inspelningarna av Dead Man Walking och I Am Sam där han också gjorde soundtracket. Jag ser fram emot fler samarbeten mellan Penn och Vedder, och den Golden Globe Vedder fick för sången Guaranteed (Best Original Song) var han verkligen värd.

Into the wild är ingen kommersiell film som försöker locka en så stor publik som möjligt. Sean Penn har istället satsat på att göra en riktigt bra film, utan kompromisser. Det är vackert och gripande. Kombinationen av en intressant historia, lysande regi, duktiga skådespelare, snyggt foto och ett underbart soundtrack gör Into the wild till en fulländad film. Det är utan tvekan en av de bästa filmerna från 2007, och hade det varit jag som bestämde skulle den vara nominerad i de flesta av de tunga klasserna på Oscars-galan.