RecensionNational Treasure

I korta drag handlar denna film om familjen Gates till synes ändlösa sökande efter den mytomspunna Skatternas Skatt, och i filmens nutid är det Benjamin (Nicolas Cage) som leder jakten. Det är många som tvivlar på att skatten överhuvudtaget existerar, däribland hans far som efter 20 års sökande gett upp.

I början av filmen hittas en viktig ledtråd, och i och med denna upptäckt blir halva teamet till fiender, och Ben kämpar nu om skatten mot profesionella brottslingar. Han tycks inte ha något val, utan måste stjäla ett av USA:s viktigaste dokument; självständighetsförklaringen. Snart tar en vindlande resa fart.

Denna film är typisk Hollywoodaction; underhållande för stunden men lämnar inga djupare tankar efteråt. Nicolas Cage tycks på senare år spela sig själv i alla filmer, på samma sätt som Hugh Grant porträtterar sig själv i sina romantiska komedier. Cage gör ändå denna roll bra och levererar sina oneliners så att man skrattar, eller i alla fall småler. Detta är ju en Jerry Bruckheimer produktion och därmed förutsägbart, men det är något man går med på när man trycker på play.

Personligen såg jag filmen en seg söndagseftermiddag och där passar den in perfekt. Det snabba tempot gör att man inte riskerar att somna, och man behöver inte sträcka ut armen för att trycka på pause, utan storyn är lätt att förstå.

Kärlekshistorien som desperat försöker skapas ger jag inte mycket för, men vad är väl rulle Hollywoodaction utan en \"passionerad\" kyss?

Jag ger filmen en trea – högt betyg tack vare snabb och lättförståelig händelseutveckling. Det förekommer inga onödiga karaktärer, som vissa manusförfattare slänger in för göra det mer invecklat, i tron att det också blir bättre.