RecensionAlien 3

En brand startar på rymdskeppet där de överlevande från Aliens sover och de skickas ut i en nödkapsel som kraschlandar på planeten Fiorina 161, som är ett manligt fängelse för dödsdömda fångar. Bara Ripley överlevde krashen, trodde hon i alla fall, för det verkar som om en rymdvarelse från LV-426 hade följt med i kapseln och finns nu på planeten. Utan vapen och kontakt med omvärlden måste nu Ripley och fångarna ta upp kampen mot rymdvarelsen men Alien-varelsen verkar inte vara av samma sort som de tidigare varelserna då den nu befruktade ett djur och äger djuriska egenskaper.

Efter James Cameron lyckade uppföljare så verkade det självklart att en ytterligare uppföljare skulle göras och denna gång så skulle regissören David Fincher (Fight club,Se7en) få göra sin debutfilm. Alien 3 har lika snyggt foto som man är van vid i hans filmer och samma skitiga atmosfär. Man kan med enkelhet säga att Alien 3 är en snygg film, men manuset känns ganska lövtunt också skådespeleriet från de två tidigare filmerna är som bortblåst. Visst är det stundtals väldigt spännande men också väldigt förutsägbart och trist med alldeles för många av alla klichéer som den tredje delen i en trilogi brukar ha. Känslan från de tidigare filmerna är inte kvar utan istället är filmen vad man kan kalla en väldigt snyggt gjord slasher-film, då filmen innehåller hinkvis med blod jämfört med de tidigare delarna som bara visade blod när det var nödvändigt och för att få den önskade effekten som våld har i skräck filmer, men i Alien 3 är det så mycket blod att man tidigt börjar vänja sig att det ska spruta blod ungefär var tionde minut.

Alien 3 är även en mycket mörkare del än de tidigare delarna och finns även i en Specialversion som jag kan säga är aningen bättre än bioversionen då den innehåller vissa andra scener medan andra fattas helt, som att de bytt ut värddjuret från en hund mot en oxe. En sak med Alien 3 är ju som sagt att då varelsen är mer djurisk i denna film så valde produktionsteamet att varelsen inte skulle spelas av en man i dräkt (förutom i närbilder förstås) och de prövade först med en hund men med fasansfulla resultat så de bestämde sig för en miniatyrvarelse som styrdes av stavar framför en bluescreen för att sen infogas i filmen. Fast även det ser fruktansvärt ut och är en av filmens stora misstag. Alien 3 blev aldrig någon ny Aliens utan kan enklast ses som en snygg slasher med en utomjording i stället för en hockeymask-beprydd galning.

Alien 3 är inte en nödvändighet att se om man inte vill utan man kan gott nöja sig med de första två delarna, men om man har lust att se lite action och spänning och har redan sätt alla andra bra filmer så kan man ändå ta fram Alien 3 och känna sig ganska nöjd för dagen, även om filmen inte håller originalens höga klass. Men hur många filmer lever egentligen upp till den klassen?