RecensionResident Evil

Filmen börjar med att man får se ett underjordiskt laboratorium, ”The Hive”, ägt av miljondollar företaget Umbrella Corporation. Där sysslar de med en massa experiment i fantasistaden Racoon city. Men oturligt nog släpps viruset lös och The Hive låser automatiskt sig själv med alla forskare kvar.

Vi får senare se en kvinna som vaknar i duschen och inte har en aning om vem hon är och snart kommer det fler personer till herrgården hon är i. De är specialtränade elitsoldater som nu ska ner till The Hive som är precis under herrgården. När de väl är där nere så visar det sig att alla har blivit förvandlade till Zombies och nu hungrar efter människa.

Filmen är baserad på Capcoms populära Tv-spel Resident Evil men förutom namnet, T-viruset, företaget Umbrella Corporation, Racoon City, Lickers och herrgården i början av filmen är det väldigt lite de har gemensamt.

Det första som chockerar är det klart underkända skådespeleriet, som kanske hade varit godkänd i någon b-skräckfilm från 80-talet. Sen märker man till sin besvikelse att filmen är en actionfilm och inte en skräckfilm som den borde ha varit, då denna verkligen inte duger som action rulle. Spelen hade mycket stämning och bra mystisk musik medan filmen öser på med mer action och hårdare rockmusik än i en hårdrockskonsert. Det skjuts och pangas mer i filmen och fler zombies dödas än i spelet, Spelen är skräck – spelfilmen är action. spelen är bra – filmerna är dåliga.

Lite som Jing-Jang tycker jag. Sminkningen på Zombierna är helt klart under godkänt då det flesta ser ut som några som inte klarade av auditionen på Night of the living dead. Den allra sämsta och smaklösaste scenen i filmen är när huvudpersonen blir jagad av Zombiehundar och när hon kommer till en vägg hoppar hon mot väggen och springer längst den (ungefär som i The Matrix) för att sen avsluta med att karate-sparka hunden. Givetvis så var allt ackompanjerat med hårdrocksmusik.

En lite trevligare grej är att man får se en licker, fast på ena sidan så kan man knappt titta på den utan att få ont i ögonen av det dåliga Cgi-effekterna. Sen kan man ju undra vad en ond hologramflicka har med Resident evil att göra och det är synd att hela filmen utspelar sig i ett underjordiskt labb, då jag mycket hellre ser en halvrutten herrgård som huvudplats.

Resident evil hade kunnat bli en bra film och kunnat bli en bra B-skräckfilm, vem vet kanske den hade blivit riktigt bra om man kört med George A. Romeros manus. Men nu blir det bara en vidrig soppa av allt och en av det absolut sämsta spelfilmatiseringar någonsin. Till och med introsekvensen i första spelet är bättre en denna film, men viktigast av allt: Undvik som T-viruset sjäv! denna film har mer med Alice i underlandet att göra än Resident Evil (och jag skojar inte!)