RecensionArn - Tempelriddaren

År 1150 på Arnäs gård i det svenska Västergötland föds Arn Magnusson (Joakim Nätterqvist), son till landskapets mäktigaste storman av Folkungaätten, Magnus Folkesson (Michael Nyqvist). Vi får följa Arn genom de olika skedena i hans liv från klosterhemmet han blir inlagd på som barn till det heliga landet där han som tempelriddare svurit sitt liv åt att beskydda Jerusalem.

Jag ska direkt poängtera att jag inte läst Jan Guillous böcker om Arn, så jag har egentligen varit helt öppen till den här filmen. Men av dem som läst böckerna har jag dock hört att de ska vara riktigt bra, och efter jag fick reda på att filmen dessutom är den dyraste som gjorts i Skandinavien så fick det mig att hoppas på något storslaget.

Storslagen är den minst sagt, men mäktig skulle vara ett mer passande ord för att beskriva den här filmen. Den är faktiskt så mäktig att vissa med största sannolikhet kommer ha svårt för att svälja den hel och istället hade vilja haft den uppdelad och serverar som två olika portioner. Men för de som gillar långa, lite utdragna filmer, så är det bara hemåt.

Det är inte svårt att se vart de ca 22,6 miljoner Euro som filmen lär ha kostat försvunnit. De enorma kulisserna och hela Arnäs som byggts upp krävde månader av arbete, inspelningsplatserna och de hundratals statisterna är allt bevis på att man inte varit snål om pengarna. Det ska även nämnas att fotot i den här filmen är helt enastående och tillsammans med de förtrollande landskapen får det mig att rysa till för en stund, för jag trodde faktiskt inte att man kunde göra såhär storartade filmer i Sverige.

Tråkigt nog så lyckas man inte speciellt bra med gestaltningen av de olika karaktärerna, birollsinnehavarna blir i skymundan och skådespelet överlag känns vacklande. Överraskningar är något som filmen heller inte är speciellt bra på att leverera, det flesta saker som händer har man i stort sett redan lyckats lista ut tio minuter innan. Nu är det väl kanske så det var i boken men man kunde i alla fall ha försökt lägga upp det på ett bättre sätt. Det som framförallt gör mig besviken är det första partiet av filmen och det är på grund av det som själva helheten tar skada, för det slutliga partiet som utspelar sig i Jerusalem tycker jag var riktigt bra.

Den andra delen av Arn har premiär i slutet av sommaren och jag hoppas att man lärt sig av sina misstag och bygger vidare på det delar som var bra i denna.