RecensionPolice Story II

Efter att ha sett Police Story så blev ju förväntningarna inför tvåan minst sagt väldigt höga. Med all den action som visades i ettan så kunde man ju bara ana vilka mängder det skulle visas i här. Visst fanns det action i nästan oanade mängder, filmen innehåller så många fantastiska scener så att det är svårt att räkna dem. Detta är helt klart en värdig uppföljare till en av 80 talets actionklassiker.

Storyn är rätt simpel men ändå intressant nog för att följa. Den kretsar som ni nog förstår kring Ka Kui (Jackie Chan) som blivit avsatt som officerare för att jobba som trafikpolis. Sedan börjar staden härjas av ett antal bombdåd och polisen vill ha Ka Kuis hjälp för att sätta dit brottslingarna. Det blir inte bättre av att Chu, mannen som Ka Kui fick fängslad i ettan har sluppit ut ur fängelset, och han har bara en tanke i sinnet, att göra livet väldigt surt för Ka Kui.

Ja det är väl det mesta av handlingen, kanske inte låter jätteupphetsande men vänta bara tills ni får se actionscenerna och alla helgalna stunts. I stora mängder bjuds vi på några av de mest otroliga och imponerande scenerna som jag någonsin skådat. Den långa fightscenen i parken fick mig nästan att tappa andan, koreografin är ju helt suverän och det måste ha varit ett förbannat arbete de la ner på de scenerna. Ok nu ska ni inte tro att filmens speltid enbart går till actionscenerna utan det finns även en del dramatik och intriger som iallafall jag tyckte var intressanta.

De flesta skådespelarna gör ett fint jobb. Maggie Cheung har väl ungefär samma personlighet som i ettan, alltså något irriterande, men man ska tänka på att hon gör det väldigt bra också. Jackie Chans karaktär är precis som i ettan, en väldigt hård och ganska brutal snut. Han har väl egentligen ingen speciell skådespelartalang, men han är ju trots allt väldigt underhållande.

Kanske inte tillhör Jackie Chans allra bästa filmer, men den kommer iallafall väldigt nära. Fighterna och stunten kommer garanterat att underhålla dig och om du gillade ettan så kommer du förmodligen att tycka om även denna. Betyget skulle kunnat vara en 5:a men eftersom filmen inte kommer i samma klass som ettan handlingsmässigt så sänker jag betyget till en stark 4:a, men det är väl inget att klaga över det heller?