RecensionMotorsågsmassakern

18 Augusti 1973 hände Amerikas sjukaste och brutalaste människoslakt någonsin, The Texas Chainsaw massacre. Det hela handlar om en grupp på fem ungdomar, Sally Hardesty (Marilyn Burns) , Hennes rullstolsbundne bror Franklin (Paul A. Partain), Hennes pojkvän Jerry (Allen Danziger) och deras vänner Kirk (William Vail) och Pam (Teri McMinn). Efter att ha hört talas om vandaliserade gravar på en kyrkogård där lik har blivit stulna och skändats så är de rädda att deras farfars grav blivit utsatt och bestämmer sig för att åka på en resa. På vägen dit ser de en liftare (Edwin Neal) som de plockar upp, vilket inte verkar varit särskilt smart då liftaren är helt galen och börjar vifta med en kniv som han skär, inte bara sig själv med utan även Franklin. Sekunder senare stannar de deras van och slänger ut liftaren. Efter ett tag så kommer de fram till deras farfars familjegård för att de börjar få ont om bränsle. Men när Kirk och Pam går för sig själva på en badplats hittar de ett hus. De knacker på och ingen öppnar eller svarar, Desperat om att hitta bränsle går Kirk in. I en av filmhistoriens allra otäckaste och bästa scener introduceras karaktären \"Leatherface\" (Gunnar Hansen), mannen med läderansiktet. Med motorsåg i högsta hugg försöker han se till att ingen ungdom kommer undan.

\"Ett mördargäng, sinnessjuka. Som på ett fruktansvärda sätt stympar sina offer. En historia så makaber att man undrar om författarens psyke fungerat\" Så lät det på 1980-talet i det ökända TV-programmet Studio S. Motorsågsmassakern skapade stor debatt då den släpptes och blev totalförbjuden av statens biografbyrå som såg till att den inte fick visas på bio i Sverige. Den släpptes dock helt ocensurerad 2001, 27 år efter att den kom första gången. Så är filmen verkligen så blodig som ryktet ger sken av? Om jag ska vara uppriktig så får man knappt se någon sågning alls och även om det förekommer blod i filmen så är det inte i speciellt överdrivna mängder och vad som födde termen videovåld och förbjuda filmen ska jag lämna osagt. Men jag tror att en stor del beror på att bara filmens titel får vem som helst att tänka på blod och stympade kroppsdelar.

Vad är det då som gör att filmen räknas som en av filmhistoriens största klassiker och den kanske läskigaste filmen som någonsin gjorts? En stor del beror på att filmens låga budget och organiska musik gjorde att den kändes som att titta på en dokumentär eller att befinna sig på plats. En annan grej som gjorde filmen så obehaglig att titta på var att filmens \"monster\" var mäniskor och inte övernaturligheter som Night of the living deads zombier eller demoner i Exorcisten. Även om filmen inte är specielt blodig så är den trots det väldigt våldsam och minst sagt sadistisk. I en scen när Pam går in i huset som verkar växa för varje steg hon närmar sig det, så ser hon alla skelett, ben och möbler som är dekorerade med det. Då kan man nästan känna den stinkande lukten och just när man minst anar det kommer mördaren som titeln anspelar på. Han tar tag i henne och lyfter henne tvärs igenom rummet medan hon sparkar och försöker komma fri, utan resultat. Sen innan man ens hunnit fantisera om det så händer det värsta tänkbara. Han hänger upp henne livs levande på en köttkrok! Och synen när kroken går in i hennes nakna hud kommer nog aldrig försvinna för mig. Eller det kommer den för man får aldrig ens se kroken åka in i kroppen utan det är skicklig tajming och bra klippning som gör så att det undermedvetna spelar hjärnan ett spratt och fullbordar bilden åt en. Jag skulle vilja säga att den scenen aldrig hade varit lika obehaglig om man hade fått se kroken gå rakt igenom henne samtidigt som man ser blod spruta.

Filmen ska också varit känd för att ha varit en av det filmer som bidrog till skapandet av slashergenren. Även om Motorsågsmasskern inte egentligen är en slasherfilm så finns det scener i den som är typiska för slashergenren. Ett bra exempel är scenen i skogen då Sally blir jagad av Leatherface medan hon skriker för glatta livet. Denna scen är den bästa jaktscenen i en skräckfilm med sin längd på cirka 6 minuter och konstant motorsågsljud gör att den är oerhört nervpåfrestande. Filmern blir bara obehagligare ju längre in man kommer in i den, för när man just börjar känna trygghet igen så kommer skräcken tillbaka. I denna film finns många intressanta karaktärer vilket är sällsynt för just skräckfilm då Leatherface inte är som andra trista mördare. Han gillar att bära andra människors ansikten och låna deras personlighet. Just den hemska kannibalfamiljen som slaktar folk för att sedan äta upp dem och sälja dem som köttprodukter i deras bensinstation ger mig rysningar. Jag lovar att vid slutet har filmen slitit sönder dina nerver, för denna film lämnar sannerligen sina spår och att den har en av filmhistoriens utan tvekan bästa slutscener gör inte saken sämre.

Motorsågsmassakern må vara en av de mest sadistiska skräckfilmer som någonsin gjorts, men också en av de bästa och den storsta kultfilmen någonsin. För vilken film finns det en motorsågsdans i soluppgången som är både poetisk och skrämmande samtidigt?