RecensionSpeed Racer

Jag visste inget om den anime (Mach GoGoGo, 1967) som Wachowski-brödernas nya film ”Speed Racer” bygger på. Den är hursomhelst en av de första animeér som översattes för amerikansk marknad. Den lille pojken Speed Racer växer upp i en racing-tokig familj där storebror Rex Racer är hans stora idol på racingbanan. Brodern omkommer olyckligt och Speeds kärlek till racingbanan växer sig bara starkare. Men onda krafter i racingbranchen vill åt honom för deras egoistiska skäl. En ganska klassisk saga.

[*]Vad jag anade att jag skulle få uppleva var förstås ett spektakel av CGI. För det verkar ju vara detta Larry och Andy W går in för hårt sedan deras ”Bound” från 96. Lite för hårt kanske några tycker och tänker tillbaka på Matrix-uppföljarna. Jag tycker å andra sidan att det KAN vara ett självändamål att vilja revolutionera filmmediet och göra film som får folk att häpna. Det är okej, och Speed Racer ÄR en jäkla bergochdalbana, ett stort nöjesfält av ”eyecandy”. Men lite besviken blir jag ändå att själva sagan är så förbannat gammal och tråkig.

Men utan att klanka ner på barn och deras uppfattningsförmåga så kanske det är en saga som de skulle uppskatta. De kanske tillochmed skulle uppskatta Speeds otroligt töntiga yngre bror Spritle som jag bara tycker är fruktansvärt jobbig.

Jag anar att Mach GoGoGo gick så bra i USA kanske just för att den är lite enklare än många animeér. Och det är kanske därför jag inte finner den lika intressant. Men med det menar jag inte att Wachowski-bröderna inte kan sin animé. Jag tycker mig känna på flera ställen att de faktiskt tagit till sig ”det japanska”. Och det är kul. Synd bara att de inte valde att göra film på ”Kaze no tani no Naushika” från 1984 istället. Då hade jag blivit berörd av sagan också.

Möjligtvis en 3:a med barn i sällskapet.

Liten parentes: Jag blir inte ofta sugen att pröva ett filmlicensierat spel men jag är lite sugen på att pröva Speed Racer till Nintendo Wii. Kanske för att filmen i sig ligger nära känslan av att spela ett spel och jag vill vara med där i filmen, känna farten. Den här gången ligger dock inte Wachowski bakom även spelet som i fallet Matrix.