RecensionImages in a Convent

Bakom murarna på ett kloster huserar ett antal vackra nunnor. Den stränga abbedissan vakar ständigt över dem. Deras liv är enkla, de hänger sig åt arbete och bön dagarna i ända. Nunnorna ska leva i celibat, men trots det tillfredsställer de sig själva och varandra när lusten faller på.

En dag hittar nunnorna en skadad vandringsman vid klostret, de tar in mannen för att ge honom vård. Han hamnar i centrum för nunnornas uppmärksamhet och väcker snart deras åtrå och lust till liv. Det är inte bara lusten som vandringsmannen för in i klostret, han bär också med sig djävulens hemska krafter. För att stoppa detta anlitas en lokal präst som ska förgöra de djävulska krafterna.

[-]Det här är en välgjord produktion. Regissören har hittat trovärdiga miljöer och kostymer. Han har på ett konstnärligt sätt komponerat ihop en vacker film med bra kameravinklar, fint ljus och välplacerade skuggor. Det är egentligen det som förhöjer helhetsintrycket och ger filmen den kvalitet den behöver för att skilja ut sig från den övriga mängd av halvmessyrer till produktioner som regissör D'Amato spottade ur sig under sina produktiva år.

Nåväl, vad är det för slags film då? Det är fel att kalla denna film en regelrätt porrfilm även om porr förekommer. Jag skulle vilja kalla den ett mjukporr-drama. Jämfört med de samtida Emanuelle-filmerna, så har alltid D'Amato visat lite mer grövre porr. Denna film är dock aningen mjukare än till exempel \"Porno Holocaust\" Det finns en handling i denna nunnefilm, även om den känns rätt så förutsägbar. Filmen är ändå spännande och bjuder på en del överraskningar. Skådespelarna gör ett bra jobb, de spelar övertygande och för mig är det egentligen ett mysterium att vissa av dem ställt upp i den här filmen, de har kapacitet för mer än så. En av skådespelerskorna är dessutom svenska och heter Marina Hedman. Jag såg filmen otextad på italienska och trots att jag förstod väldigt lite av orden de sa, kunde jag ta till mig filmen och den blev aldrig långtråkig.

För er som gillar italienska 1970-talsfilmer i stil med Dario Argento så rekommenderar jag denna \"Imaggini di un convento\". Ni kommer få en dryg timmes underhållning utöver det vanliga.