RecensionHitman

Filmen Hitman är baserad på en serie dataspel med samma namn, vari spelaren styr en klonad superagent som i vanlig ordning flytt sitt labb och försörjer sig som lönnmördare. De är inte framförallt avsedda som actionspel; det som belönas är diskretion och tålamod.

Vi vet alla vad vi väntar oss när dataspel blir film, men för att vara rättvisa måste vi separat bedöma de båda utmaningar som regissören ställs inför: att göra en bra film och att göra vara trogen källmaterialet.

Vad beträffar den första utmaningen är svaret enkelt: filmen är bedrövlig. [-]För en andra klassens rulle är produktionsvärdena tillräckliga och actionscenerna kompetenta, men utöver det är dialogen usel, handlingen på Van Damme-nivå och karaktärerna lövtunna.[*] Slutligen är läppsynkningen dålig.

Med det sagt kan vi ta den andra frågan. Även här finns problem. Protagonisten Agent 47 spelas av Timothy Olyphant, som bland annat figurerade i fjärde Die Hard-filmen. I källmaterialet har Agent 47 haft ett tämligen bestående utseende, därför kan det sägas att det skulle ha behövts någon längre, hårdare, kallare och äldre. Inte heller hans röst, som inte ändrats genom någon av de tre uppföljarna, kommer Timothy Olyphant nära. Däremot har hans något märkliga gångstil, förmodligen ursprungligen ett designfel, fått finnas kvar. Något roande får jag anstå, men den här recensenten hade gjort annorlunda.

Det enda positiva som finns att säga är att stilen och handlingen passar spelen ganska bra. Det verkar också ha gjorts vissa ansträngningar för att inkludera Agent 47:s breda repertoar av metoder såsom gömda vapen och förklädnader. Den svarta kostymen och röda slipsen har som väl är inte heller glömts bort.

Som gammal fan av spelen svider det lite att utdela en etta, men bättre än så är inte denna film. Med tanke på de låga förväntningar som finns på varje dataspelsbaserad film, borde någon se friheten det erbjuder och lägga in lite kvalitet i sitt arbete. Jag tyckte mig en sådan tendens när Silent Hill blev film 2006, men Hitman får vi lägga i samma hög som Doom och Resident Evil.