RecensionMatrix Reloaded

Även om Matrix Reloaded har sin brister så måste man ge den 5 i betyg. Detta därför att den piskar skiten ur alla andra filmer. Det är flera aspekter som tillsammans gör detta till ännu ett mästerverk i serien.

Den har superb action. Folk kan klaga på att det blir för mycket och för enformiga fajter och detta är säkert befogat om man tänker se filmen minst 10 gånger.

Underhållande skådespeleri (Ja Keanus spel tolkar väll Neo till bristen av sitt uttryckslösa ansikte, men jämför man honom med andra hjältar av typen \"clueless farmerboys\" (ex. Luke Skywalker), så står han sig bra).

Filmen ställer många filosofiska frågor (Även om de flesta är för avancerade och går rakt över huvudet på den vanliga biobesökaren). Filmen kan ses på flera sätt, precis som Ghost in the Shell, den film som inspirerat Bröderna Andy och Larry Wachowski mest. För de flesta är de båda filmerna bara en cool actionfilm. För andra är de en av de 2 filmer som vågar ställa svåra filosofiska frågor som vi sedan kan debattera med våra vänner.

För ett fåtal (mig inkluderat) är det en helhetsupplevelse om meningen med livet på flera plan. Jag har sett Ghost in the Shell 12 gånger och läst den ursprungliga tecknade serien av Misamune Shirow ett flertal gånger (Serien går mycket djupare in på meningen med livet men är samtidigt bitvis seg och tramsig) Det är först 3:e eller 4:e gången som alla referenser till meningen med livet verkligen går upp för en. Samma gäller för Matrixfilmerna men där brukar det räcka med 2:a gången. (Däremot är Matrixfilmerna fullspäckade med små detaljer som det tar många omtittningar att upptäcka)

Är man intresserad om hur hjärnan och medvetandet fungerar så tar både Ghost in the Shell och Matrix Reloaded upp detta på ett väldigt intressant sätt. Dessutom inpackat i väldigt coola actionfilmer. Få andra filmer tar upp detta, utan där rör sig de flesta filosofiska frågor fortfarande i den ”lögn för vuxna” som de flesta gladeligen accepterar som verkligheten.

Vill du ha en bra och underhållande inledning till detta ämne så rekommenderar jag att du läser Terry Pratchets böcker ”Science of Discworld I & II” (Visste du att ögat endast läser av en liten del av hornhinnan i taget och analyserar denna. Sen sätts en helhetsbild ihop av hjärnan som DU sen uppfattar som det du ser i något som kallas för det förlängda nuet).

Vill du ha mer än vanliga filmer, se Matrix, Matrix Reloaded och Ghost in the Shell minst 4 gånger och försök förstå. Vill du ha blek underhållning se en annan film och strunta i att klanka ner på Matrix eftersom du uppenbarligen inte har förstått helheten.

Bröderna W. har gjort ännu en extremt välgjord film med tusentals av små detaljer som de flest aldrig märker.