RecensionRovdjuret 2

När jag var 11 år gammal såg jag Rovdjuret för första gången och blev helt tagen utav hur grym jag tyckte att den var. Fast i den åldern tyckte jag allt med lite ”pang, pang” och Schwarzenegger var så bra en film kunde bli. När jag sedan fick reda på att det fanns en 2:a och bättre upp, att 2:an fanns på samma VHS-band så var jag inte sen med att kolla in den så fort som möjligt. Detta var för nästan 11 år sedan och filmen är 18 år gammal, med andra ord har både jag och filmen åldrats, och det på både ont och gott.

I Rovdjuret 2 så har handlingen flyttats ifrån skogsdjungeln till storstadsdjungeln, Los Angeles för att vara exakt. Där utkämpas tuffa krig mellan ett sydamerikanskt och ett Jamaicanskt knarkgäng och i mitten av de blodiga uppgörelserna står den allt mer handfallna polisen. Under en extra hård batalj mellan polisen och ett av gängen får polisen en mystisk och oväntad hjälp då gänget, som tagit skydd i en fabrik, brutalt slaktas och flås och inget spår av några gärningsmän hittas. Samma sak inträffar snart i det Jamaicanska gänget och den hårde, ärrade polisen Mike Harrigan (Danny Glover) börjar, tillsammans med sina närmaste kollegor, att rota i fallet. Snart börjar Harrigan och hans mannar ana att det är något större på spåren än vad de först trott och när även Harrigans kollegor börjar falla offer för den mystiska jägaren inser han att de tagit sig vatten över huvudet. De är jagade av någonting som inte hör hemma på moder jord och det enda sättet att överleva är att själv försöka bli jägaren.

När man är liten så är man extremt lätt imponerad och ser inte eller bryr sig helt enkelt inte om hur en film är bara man älskar genren (polisskolan 7 är inte medräknad på detta påstående). Jag älskade både Rovdjuret och uppföljaren trots att Schwarzenegger inte var med som var min största idol vid denna tid. Åren gick och med jämna mellanrum sattes filmerna på i min VHS, som alltför sent byttes ut mot en DVD, och jag upptäckte snart att jag inte alls tyckte så mycket om Rovdjuret 2 som jag gjort som grabb.

Effekterna i filmen är det inget fel på, tvärtom och Rovdjurets accessoarer är riktigt häftiga. Att historien denna gång utspelar sig i en stad är en intressant flytt men tyvärr förloras större delen av spänningen i storstadsvimlet som den första så briljant utnyttjade i djungelmiljön. [-]Det som definitivt fäller denna film är dock skådisensemblen som inte känns speciellt välvald. Danny Glover i all ära, han försöker så gott han kan, men han kan inte bära denna typ av film ensam på det sättet Arnold kunde (Schwarzenegger hade tackat nej eftersom han inte gillade idén med Rovdjuret i storstaden och satsade istället på Terminator 2). De många färgstarka karaktärer 1:an hade har man inte lyckats återskapa, istället är det horribelt överspel av Maria Conchita Alonso och Gary Busey men framförallt Bill Paxton som misslyckas fatalt med sin rolltolkning (man sitter verkligen och vrider på sig när han agerar).

Regissör Hopkins lyckas tillslut bygga upp lite spänning när han vänder på rollerna men vad hjälper det då slutscenerna är en riktigt dimmiga och fjantiga. Det öppnas helt klart för en uppföljare men den lät vänta på sig men nu har det kommit 2 stycken på med hyfsat mellanrum.

Rovdjuret 2 är klart sämre än den första på många punkter men den tjänar sitt syfte som lite hjärndöd underhållning en halvtaskig söndag förmiddag men det är allt. Filmen blev den väldige ”Rovdjuret” skådisen Kevin Peter Halls sista (om man inte räknar med den skumma rullen ”Highway to hell”). Han dog i AIDS bara några månader efter premiären då han efter en allvarlig bilolycka fått en infekterad blodtransfusion, endast 35 år gammal.