RecensionAlla helgons blodiga natt

Det finns klassiker, och så finns det klassiker. I skräckfilmsgenren tillhör Halloween definitivt den sistnämnda kategorin. Jag läste en gång att någon refererade till Michael Myers, Jason Voorhees och Freddy Krueger som ”Fadern, Sonen och den oheliga anden”, det om något skvallrar om storheten hos John Carpenters skapelse.

För att ta itu med handlingen:

En mörk natt för många år sedan mördar den unge Michael Myers sin syster brutalt och kallblodigt. I femton år har staden varit lugn och fridfull då alla vet att han sitter inlåst på mentalsjukhuset. Men denna natt kommer Michael tillbaka för att återuppleva dödandet igen och igen... och igen. För detta är ondskans natt. Detta är alla helgons blodiga natt...

För att återgå till varför filmen är ett mästerverk:

[-]Halloween är en av de skräckfilmer som fått störst genomslagskraft i modern filmhistoria och har influerat och inspirerat oräkneliga filmmakare. 1978 skapades filmhistoria av John Carpenter och Debra Hill som med sin independentfilm chockade en hel värld. Detta radarpar kom sedan samarbeta på flera klassiska filmer som \"The fog\", \"Flykten från New York\" och \"Christine\" för att nämna några. Halloween klår väldigt mycket som gjorts överhuvudtaget, atmosfären, färgerna, soundtracket och den simpla råheten i Myers karaktär.

Carpenter gjorde sig ett trademark under många år (och än i dag) genom att göra det mesta själv vid filmskapandet. Han skrev manus, regisserade och skrev till och med filmmusiken själv.

Det är ingen slump att Halloween spelat in riktigt stora pengar, och rullen ingår tveklöst i varje seriös skräckälskares grundkurs.

Alfred Hitchcock gjordes odödlig och kultförklarades världen över i och med filmen \"Psycho\" och likaså kommer John Carpenter för alltid minnas för sin klassiska kultfilm Halloween. Måste ses!