RecensionWALL-E

Wall-E är Disney/Pixars nya storsatsning. En animerad futuristisk familjefilm, med fokus på städroboten Wall-E som arbetar ensam på jorden för att städa upp den katastrofala röran människan lämnade efter sig för 700 år sedan. En dag träffar han på den hypermoderna EVE som är nedsänd från människornas rymdbas för att leta levande organismer, och kärleken blommar i Wall-E's kretskort. Det är lite dåligt med riktiga kändisar i rösterna (kan bero på att väldigt få ord uttalas i filmen) men både Kathy Najimi och Sigourney Weaver dyker upp i småroller.

[-]Ytterligare ett steg i animationstekniken är tagen i och med den här filmen och jag funderar på hur nära verkligheten en animation kan bli utan att vara verklig. Wall-E är fruktansvärt snyggt gjord, så vacker att man ibland tappar andan. Finns inte mycket mer att tillägga där. De har lyckats otroligt bra med att förmedla känslor och tankar utan att använda tal, men ibland blir det lite för mycket \"blip-bloppande\" för min smak.
Om storyn kan jag tycka att den är aningen för banal i sin rapida kärlekshistoria och sensmoralen är något för hög för att attrahera barn som filmen i första hand riktar sig till. Som vuxen kanske man får sig en liten tankeställare dock.

Det finns inte mycket mer att säga om filmen, den är otrolig, jag satt med ett ganska konstant småleende på mina läppar. Men den är inte i närheten av Finding Nemo i story och utförande, även om animeringen är visuellt snyggare.

Är det bara jag, eller har de månne skapat figuren Wall-E efter Johnny-5 i den gamla 80-talsrullen Short Circuit?

I alla fulla fall så är Wall-E helt klart ett sevärt mästerverk för hela familjen och jag ger den 4 av 5