RecensionVad kvinnor vill ha

Udda komedi av Nancy Meyers med Mel Gibson och Helen Hunt i huvudrollerna. En lustig film som blandar in lite sciencefictionbetonat till alla de smålustiga skratten.

När Nick Marshall förlorar jobbet som chef till den berömda Darcy McGuire så blir han rasande inombords och vill bara bli av med henne. Darcy, som är helt ny på företaget kommer redan vid första mötet med en kul idé om hur alla män i styrelsen ska fundera igenom vilken kvinnoprodukt de helst vill lansera. Så de får ett litet kit var med bl.a. läppstift, benvax, strumpbyxor m.m. att studera.

Samma kväll super Nick hemma för fulla muggar i ett försök om att dränka sina sorger över den missade befordringen. I fyllan och villan beslutar han sig för att prova alla damprylarna som han fått. Han trillar dessutom omkull och får en elektrisk stöt i sig.

När Nick vaknar nästa morgon kan han höra vad alla kvinnor tänker, något som är kul till en början men blir allt jobbigare och jobbigare. Snart bär han med sig allas bördor och måste få ett slut på det hela.

[-]Vad kvinnor vill ha är en av Mel Gibsons bästa komedier någonsin. Men även om han är helt okej som skådespelare och har vunnit två Oscar så föredrar jag honom som Martin Riggs i Dödligt vapen (1987).

Vi ser också en annan Oscarvinnare, Helen Hunt visar sitt vackra ansikte som Darcy McGuire. Dock kan det stundtals kännas lite konstigt med den stora åldersskillnaden på de två huvudrollsinnehavarna.

I det stora hela så måste jag nog ändå säga att filmen är helt okej men inget jättespeciellt värt att dö för. En kul komedi på fredagskvällen som väcker några skratt efter en jobbig vecka. Det blir en trea här, rätt och slätt.