RecensionVärsta gänget

En amerikansk komedi för basebollfanatiker. Hela filmen är mest en rad matcher utan att de baseras på något riktigt bra manus. Ganska seg och tråkig humor.

Detta är historien om ett minst sagt udda basebollag som med alla sina unika egenskaper försöker vinna ligan och motarbeta sin sponsor som av någon mystisk anledning vill att de ska komma på sista plats.

Clevelandlaget består bl.a. av basebollveteranen Jake Taylor, den nyligen frigivne biltjuven Ricky Vaughn, den optimistiske Willie Mays Hayes och Voodoodyrkaren Pedro Cerrano, dessutom en rad andra udda karaktärer. Till en början ser det hopplöst ut för tränaren Charlie Donovan att få ordning på laget men ju fler matcher de spelar desto fler vinster gör de. Kanske kan det bli ett proffslag till slut.

Även om man knappast kan påstå att filmen i sig är mycket att hurra för så gör nog Tom Berenger en av sina bästa roller någonsin då han inte alls framstår så stel som han brukar göra. Här är han istället ständigt på jakt efter sitt ex, en mycket ung och då mindre känd Rene Russo.

En av de andra spelarna spelas av Charlie Sheen som också uppvisar sina unga 80-tals år även om han hade kommit en bra bit in i filmkarriären redan. Han tar rollen som f.d. biltjuv, nu basebollspelare och är kanske den som fångar publikens uppmärksamhet mest. Dessutom ser vi Wesley Snipes i en av hans första biofilmer och likaså då mindre kända Dennis Haysbert som vi idag så väl känner igen från TV-serien 24.

Filmen är både skriven och regisserad av Oscar- vinnaren David S. Ward, mannen bakom The Sting och Sömnlös i Seattle. Detta är dock en av hans sämre verk.

Problemet med filmen är inte att man missat detaljer, valt dåliga skådespelare eller haft för liten budget. Här har man helt enkelt bara struntat i att göra skämten roliga och antagit att alla i hela världen kan reglerna i baseball utantill. Det är ett stort misstag.

Jag tycker om filmen då det alltid är kul att se idag stora kändisar i sina första roller. Men filmen i sig kan jag inte ge mycket beröm och därför så blir det bara en mycket svag tvåa.