RecensionSkenet bedrar

Välgjord thriller av Harold Becker med Hollywoods skådespelarelit. En film för den som söker lite extra spänning och orkar hänga med på en handling med många svängar.[*]

Andy Safian (Bill Pullman) är rektor på en skola i det lilla samhället där han och hans fru Tracy (Nicole Kidman) bor. Under den senaste tiden har en okänd våldtäktsman varit aktiv i området och ett antal unga flickor på skolan har varit utsatta. Detta har gjort att Andy blivit inblandad, som ansvarig på skolan, på många sätt.

När en av flickorna kommer in på akuten behandlas hon av doktor Jed Hill (Alec Baldwin) som nyligen flyttat till staden. Det visar sig också att Jed och Andy gått i high school tillsammans och en ny bekantskap väcks.

Men när Tracy får problem med äggstockarna och Jed tvingas operera bort dem för att rädda henne så blir hon steril. Detta med Andys tillåtelse. Tracy bestämmer sig nu för att ge både Jed och Andy deras livs mardröm och tillsammans med sin advokat (Peter Gallagher) gör hon en stämning på 20 miljoner dollar.

Skenet bedrar handlar huvudsakligen om ett brustet förhållande som är på väg att spåra ur på liv och död. Ett drama som vinklar de olika karaktärerna mot varandra på nya sätt var tionde minut på ett välgjort sätt. Men det gäller att hänga med då handlingen är långt ifrån ytlig.

Samtidigt har man vid sidan klämt in en mordhistoria vid sidan om som gör filmen ännu mer händelserik och det får filmen att kännas som två olika filmer. En mordhistoria där man har blandat in andra bra skådespelare som Tobin Bell och Emmy-vinnaren Bebe Neuwirth.

I andra bra biroller ser vi Anne Bancroft och Gwyneth Paltrow i biroll. Dock märker man inte Paltrow förrän i eftertexterna.

Harold Becker som regisserat filmen tillhör inte en av de mest kända ansiktena i Hollywood. Men han gjorde ändå namn för sig med Domestic Disturbance (2001). Storyn och manus ligger på ett antal personer, det är männen bakom A Few Good Men (1992), Get Shorty (1995) och Eulogy (2004) som är ansvariga.

Även om det finns lite slagsmål och lite skjutvapen som i många andra amerikanska thrillers så är detta ingen våldsam film. Nej här får vi se Nicole Kidman i princip helnaken och de manliga skådisarna är inte långt därifrån. Hade man dragit på nakenheten lite till hade detta kunnat räknas som en erotisk thriller i stil med Älska till döds (1993).

Jag tycker nog att det här är en av de bästa thrillers jag sett på länge och kanske till och med någonsin. Den förtjänar säkerligen en plats på en Top 100 lista av någon form. Speciellt Bill Pullman är bra här som annars kan verka ganska seg i sina framföranden. Alec Baldwin kunde dock ta i lite mer tycker man och därför blir det nog ingen femma här. Jag tilldelar filmen en mycket stark fyra.