RecensionSlumdog Millionaire

Slumdog Millionaire är historien om Jamal, en 18-årig föräldralös pojke som växer upp i slumområdena i Bombay. Jamal får möjligheten att vara med i den indiska versionen av ”Vem vill bli miljonär”, där han har chansen att vinna hela 20 miljoner rupees! Ingen har tidigare lyckats kamma hem 20 miljoner och det finns ingen som helst chans att en ung pojke från slumområdena ska nå ändå fram. Fast när signalen tjuter för att kvällens avsnitt av den indiska versionen ”Vem vill bli miljonär” är slut har Jamal mirakulöst lyckas svara rätt på alla frågor fram till den sista frågan som kan ge honom 20 miljoner rupees vid rätt svar. Alla i hela Indien är chockade, hur kan han svaren på alla frågorna? En ung pojke som inte ens har en utbildning, är han ett geni eller fuskar han? Polisen i Indien misstänker att Jamal fuskar och tar in honom på förhör direkt efter avsnittet.

Här börjar filmen Slumdog Millionaire på allvar. Jamal tas in på förhör hos polisen och han börjar berätta hur det kommer sig att han kan svaren på alla frågorna. För varje svar får man se en period i Jamals liv där han berättar vad han varit med om under hans uppväxt och där man till slut får reda på varför han kan svaret. De här hoppen från nutid till dåtid i filmen med hjälp av frågor och svar är helt genialiska från regissören Danny Boyles sida och man fastnar direkt för Jamals historia. Det är en oerhört gripande barndom med föräldralöshet, brottslighet, misär, syskonkonflikt och framför allt kärlek.

Slumdog Millionaire vann åtta tunga priser på årets Oscarsgala och den vann även de tunga priserna på Golden Globe-galan. Då frågar man sig såklart, är den verkligen så bra eller är det en tråkig gala-film som bara vinner priser för att den är snyggt gjord? Jag säger så här, jag kanske inte håller med Oscars-juryn alla gånger när det gäller val av bästa film men den här gången har de verkligen rätt. [-]Slumdog Millionaire är godis för alla dina sinnen. Manuset är overkligt bra och det griper tag i en från första början och håller i en i ett hårt grepp genom hela filmen och lämnar få oberörda. Jag har själv inte varit i Indien, men man blir väldigt sugen efter den här filmen. Danny Boyle tar verkligen vara på det färgglada landet Indien, och visar upp det på ett nästan magiskt sätt och lyfter fram det tillsammans med lika magisk modern indisk dansmusik.

Som ni kanske märker så tog Slumdog Millionaire mig med storm och jag kan lätt säga att jag verkligen älskar den här filmen! Jag har använt ordet magi några gånger redan men jag vet inte annars hur jag ska beskriva den underbara symbios som finns i filmen mellan fotot, musiken, skådespelarna och manuset. Det är verkligen en fröjd för en filmälskare som mig. Jag föll direkt och jag tror att årets film för hela 2009 har Sverige premiär den 6 mars. Jag har väldigt svårt att se att någon film kommer ha chansen att ta ner Slumdog Millionaire från tronen. Det sägs att regissören Danny Boyle har ett stort krav på sina filmer; de ska trollbinda och beröra sin publik, gärna röra den till tårar. Med Slumdog Millionaire lyckas han verkligen med det. Det här är verkligen årets film!