RecensionIron Man

Jag vill till en början säga att jag inte är typen som sätter \"superhjältefilmer\" som favoriter. Men till er som tycker lika som jag kan jag bara säga, detta är ingen superhjältefilm! Tvärt om, den bryter det klassiska mönstret och går istället sin egen väg. Visserligen kan man säga att denna film liknar genren bitvis men över lag är det en egen film.[*]

Filmen ”Iron Man” handlar om den framgångsrike och teknikkunnige Tony Stark, som driver ett familjeföretag tillsammans med sin far. Företaget \"Stark Industries” arbetar för att framställa högteknologiska vapen till USA:s försvar.

Under en demonstration ute i öknen blir armén övermannad och Tony tas till fånga av ett gäng terrorister.
Under övermanningen sprängs en högt utvecklad bomb framför Tonys fötter, vilket gör att splitter så kallad \"the walking dead\" utsätter sig i Tonys kropp och medför stor påfrestning. Om splittret, som är en långsam metod att ta kål på folk, tar sig till hjärtat skulle Tony dö. När han vaknar upp på en sjukhusbrits i en grotta möter han Yinsen, också han en tillfångatagen man. Yinsen är en läkare, som genom en operation satt in en kraftfull magnet i Tonys kropp för att hålla splittret borta från hjärtat. Denna magnet är nu Tonys enda hopp att få fortsätta leva, vilket gör den livsviktig.

Anledningen till varför terroristerna tagit Tony som gisslan är att de vill att han ska konstruera en likadan raket som han tidigare demonstrerat för den amerikanska armen. Tony vägrar till en början, men får senare en idé. Han går med på att bygga raketen, om han får all utrustning han behöver. Men istället för att bygga en raket bygger Tony en rustning gjord av starkt järn. Med denna rustning preparerad med vapen lyckas han senare rymma från grottan och ta sig hem till sin lyxiga villa.

När Tony Stark efter två månader väl är hemma igen och tagit emot det varma välkomnandet av press och regering meddelar han att han tänkt om. Han har sett vad massförstörelsevapnen gör med världen och bestämt sig för att lägga ned industrin. Detta får konsekvenser som leder till konflikter med armén, regeringen och till och med hans far, som vill fortsätta med vapenframställningen.

Denna film innehåller både snygga actionscener, en bra och hållbar, om än något överdriven, story samt en del humor.

Tonys karaktär är lätt att tycka om. Han är en charmant kvinnokarl med hjärna och sinne för humor. Han har inga riktiga vänner förutom hans personliga sekreterare och ”barnvakt” Pepper. Hon gör allt för Tony, utan henne skulle han inte klara sig i vardagen. Eftersom Tony inte har några starkt närstående så är Pepper en stor del av hans liv.

Jag kan inte säga att detta är ett måste att se, men om ni söker en film som är lätt att hänga med i och gillar action kan jag väl bara säga grattis, här är \"Iron Man\". Sedan har filmen ett sånt där slut som gör att man avslutar med ett brett leende och tittar sig omkring på de övriga soffpotatisarna som instämmer i en nick.

För att inte förvirra er så kan jag väl sammanfatta det i, en bra film som håller syftet vid liv hela filmen och ett klockrent slut.