RecensionF/X - Dödlig effekt

Lågbudgetaction i sann 80-talsanda om en mordhistoria på ett maffiavittne. Ytlig och enkel stil utan några speciella karaktäristiska drag i handlingen.

Roland Tyler har vigt sitt liv åt att göra filmer med specialeffekter. De senaste åren i hans karriär har inte handlat om annat än splatterfilmer. När han en dag får besök av en man från justitiedepartementet så kommer han in i en betydligt farligare värld. Justitiedepartementet vill nämligen ha hans hjälp att iscensätta ett mord på ett vittne som ska sätta dit den lookala maffian.

Men något går fel och Tyler blir lurad och anklagad för mord. På rymmen från korrupta poliser och justitiedepartementet måste han försöka rentvå sitt namn. På vägen förlorar han både flickvän och vänner. Han tar till alla knep han kan med effekter och fejkade situationer för att lura och sätta dit de som mördat hans vänner och försökt beröva honom livet.

Filmen är regisserad av Robert Mandel som gjort lite filmer här och där under 80- och 90-talet. Men han är knappast ett stort namn i Hollywood som skulle vara värt att lägga på minnet.

Även om Golden Globe-vinnaren Brian Dennehy medverkar i en av huvudrollerna så lyfter det inte upp filmen speciellt mycket. Han har gjort betydligt bättre roller. När man tänker sig en bra Brian Dennehy så är det väl snarare från den första Rambo-filmen First Blood (1982).

[-]Tempot i filmen är ganska segt och spänningsfaktorn på tok för svag. Det finns risk för många att tycka den är ointressant och somnar. Men trots denna deprimerande kritik så kan man inte sänka betyget så lågt som en etta. Det blir en svag tvåa med tanke på Dennehys närvaro och själva idén bakom filmen som är ganska kul. Det är synd bara att filmatiseringen misslyckades.