RecensionFight Club

Fight Club är troligen en av 90-talets mest kontroversiella och omtalade filmer, jämförbar med klassiker som Rebell i bojor och Mandomsprovet. Det ligger en mycket mörk, satirisk humor över handligen, så kallad ”svart komedi”, och är en helt fantastisk filmupplevelse. [*]

Filmen handlar om hur det är att leva i det postmoderna konsumtionssamhället, där vardagen definieras av att leva upp till ideal och till synes onödiga, materialistiska självförverkliganden. Huvudpersonen (Edward Norton) är just fast i denna karusell av meningslösa ställningstaganden och önskar sig bort från verkligheten han befinner sig i. Han går sömnlös om nätterna, läser IKEA-katalogen frenetiskt och jobbar med ett jobb han inte vill ha för att köpa saker han inte behöver. Det saknas helt enkelt något i hans liv. På ett flygplan träffar han sedan Tyler Durden (Brad Pitt) som med sin mycket speciella livsåskådning förändrar hans liv fullständigt. De anordnar tillsammans en underjordisk boxningsklubb och den första regeln är att man pratar inte om Fight Club!

Filmen är baserad på Chuck Palahniuks bok med samma namn och är inspirerad av en mängd filosofiska idétraditioner. Det finns både tydliga och sublima inslag av existentialism och poststrukturalism i handlingen som tex ”Gud är död\", vilket är hämtat från Friedrich Nietzsches dialektik. Filmen är också mycket psykologisk och rundas av med en alldeles fantastisk twist.

Fight Club är en oerhört välgjord film och beskriver humoristiskt det vardagsliv många känner igen sig i och våra, i stor utsträckning, reklambaserade värderingar. Filmen kan ses vara en metafor för behovet av att slå ner de väggar man bygger omkring sig och budskapet är att bara vara sig själv och våga köra på. Den är både spännande och tankeväckande. En personlig favorit!

Selfimprovement is masturbation
- Tylor Durden