RecensionInfernal Affairs

Mou Gaan Dou, eller Infernal Affairs som blev dess internationella titel, handlar om Chen som blir tagen från polisutbildningen för att sättas undercover i brottslighetens centrum. Samtidigt har gangsterbossen Hon Sam börjat infiltrera poliskåren genom att placera några av sina underhuggare i polisskolan.

Tio år senare har Chen, som fortfarande jobbar undercover lyckats bli Sams högra hand och Wong, som är en av Sams infiltratörer, lyckats klättra inom polisen till att bli polisinspektör. Efter ett försök att stoppa Sam under en narkotikaaffär lyckas han precis komma undan – mest tack vare information ifrån Wong.

Det står härefter klart för polisen att de har en mullvad hos sig och även bland gangstergruppen är detta uppenbart. Både Wong och Chen får nu i uppdrag att undersöka saken och hitta mullvadarna inom sina respektive organisationer, alltså hitta sig själva. Detta medan de samtidigt gör allt för att i hemlighet hitta varandra. Det blir ett spännande kurragömma som bara en av dem kan komma levande ur, frågan är vem som hinner avslöja vem först.

Karaktärerna i filmen är ganska svåra och det är väldigt komplicerat att hänga med på vem som egentligen jobbar för vem till en början. Regissörerna Mak Siu-fai och Andrew Lau Wai-keung tar inte heller speciellt lång tid på sig att göra detta utan kastar oss istället direkt in i jakten.

Något de dock koncentrerar sig mycket på är hur det är att leva som infiltratör och den sorgen Chen känner inför detta dubbelliv han har levt nu de senaste tio åren.

[-]Skådespelarna gör en lysande insats här med Tony Leung Chiu Wai och Anthony Wong Chau-Sang i huvudrollerna. Tony Leung gör den helt klart bästa insatsen där han skildrar den just sårade och förstörda undercoverpolisen. Även birollerna är riktigt skickliga och då speciellt Andy Lau som polisinspektör Lau Kin Ming och Eric Tsang som gangsterboss Hon Sam.

Fotot och kameratekniken är i högsta klass och musiken är diskret men träffande.

2006 kom en remake ut av filmen, nämligen den amerikaniserade The Departed av Martin Scorsese med Matt Damon och Leonardo DiCaprio. Jag har svårt att bestämma vilken av filmerna jag gillar bäst, men jag måste nog väga över på den nya filmen då den var lättare att följa. Men Infernal Affairs är mycket djupare. En av historiens bästa Hongkong filmer.