RecensionTaken

Spännande action med Liam Neeson om en man vars dotter blir kidnappad och han därefter inleder en hänsynslös jakt på kidnapparna för att få tillbaka henne!

Den före detta säkerhetskillen Bryan Mills (Liam Neeson) har vigt sitt liv åt att utföra uppdrag åt regeringen som spion. Han börjar nu inse att han gått miste om hela sin 17-åriga dotter Kims (Maggie Grace) uppväxt. För att försöka ta igen den förlorade tiden pensionerar han sig och flyttar närmare sin före detta fru Lenore (Famke Janssen) och hennes nya make Stuart (Xander Berkeley) som har agerat pappa rent praktiskt under Kims uppväxt.

När Kim får ett erbjudande om att åka till Paris med en kompis så händer något fruktansvärt. Precis efter ankomst vid deras boende blir de tagna av en grupp albaner som ägnar sig åt kvinnohandel och prostitution. När Bryan får reda på detta så kastar han sig på första bästa plan till Paris och torterar varenda skurk i staden för att få veta var hans dotter finns.

[-]Taken är utan en spännande actionthriller som alla kan uppskatta. Men det är just av den anledningen som vi gillar den då det är många saker som är en aning självklara i filmen. Ibland så känns det som om det finns lite \"James Bond\" i Bryans karaktär då allting alltid går som på räls utan att han råkar hamna på villospår eller gör några snedsteg. Detta stör mig lite och ger ett overkligt intryck i filmen.

Att se en så civiliserad och vanligtvis dramatisk skådespelare i en så våldsam roll passar sig inte riktigt. Även om det alltid är kul med variation. Vissa stunder kan det också kännas som om Neeson vid nu 57 års ålder är lite väl gammal för rollen.

Filmen är regisserad av Pierre Morel och har ett manus av klassiske Luc Besson. När man ser filmen märker man likheten med många av hans andra filmer även om de blivit mer actionpackade på senare år.

Filmen är väldigt lik Mission: Impossible (1996) genom att den på samma sätt är uppdelad i två delar. Först har vi en lugnare mer introduktion som nästan håller på för länge och sedan en lång katt- och råtta lek som aldrig verkar ta slut.

Detta är en av de mest spännande filmer jag sett på länge och publiken hänger verkligen med i filmen. Men själva handlingen är väl kanske inte den bästa även om grundidén är kul. Det blir en rät och slät trea till Taken!