RecensionHigh Crimes

Claire Kubik (Ashley Judd) är en mycket framgångsrik advokat som precis är påväg att bli delägare i en väletablerad advokatbyrå, när hennes man Tom (James Caviezel) arresteras och hamnar i militärdomstol för ett brott han hävdar sig vara oskyldig till.

Tom anklagas för att ha mördat nio oskyldiga människor under en militäroperation men ingen annan än Claire vill tro honom. Efter att ha avvisat Toms tilldelade militäradvokat Lt. Embry (Adam Scott) så tar Claire själv på sig fallet. Men hon kan ingenting om militärdomstolar och de regler som gäller där så hon vänder sig till den avdankade advokaten Charles W. Grimes (Morgan Freeman) som bor i området.

Nu måste Claire, tillsammans med Embry och Grimes, göra allt för att fria Tom och ta reda på sanningen. Men hur är det egentligen med Toms förflutna, är han verkligen den han utger sig för att vara?

High Crimes baserar sig på en bok av Joseph Finder. Manus till filmen har skrivits av Yuri Zeltser som också gjorde bland annat Eye of the Storm (1991) och Playmaker (1994). Regi har överlåtits till mer välkände Carl Franklin som gjort karriär både som skådespelare, regissör, manusförfattare och mycket mer...

Ashley Judd tar verkligen över i den här filmen och lämnar inte mycket utrymme för den briljante Morgan Freeman. Judd är väl inte lika rolig att se på som Oscarvinnaren men tillsammans är de en ganska bra kombination. James Caviezel är dock lika bedrövlig som vanligt, jag har aldrig gillat honom. Man borde valt någon bättre för rollen som Tom, kanske Matt Damon eller Ethan Hawke. Adam Scott är visserligen stel men humoristiskt patetisk i sin roll, vilket nästan blir något positivt.

[-]Även om jag tycker att det är en strålande film som är mycket välgjord och att det finns en riktigt bra story bakom så kan jag inte ge högsta betyg. Det finns vissa skådespelarinsatser som sänker omdömet och även vissa upprepningar med Morgan Freemans roll. Det är lite övertydligt med karaktärens alkoholism. Dock är slutet mycket bra och förtjänar en extra stjärna. Jag ger High Crimes en svag- till medelfyra.