RecensionFast & Furious

Jag har inget körkort. Kan det vara en anledning till att jag ger denna film en 1:a? Vi ska se.

Dominic (Vin Diesel), småkriminell snubbe, och O’Conner (Paul Walker), polis, från första filmen blir tvingade att samarbeta igen av olika skäl för att störta en heroinhandlare.

Justin Lin, som även regisserade spinoffen ”Tokyo Drift” 2006 regisserar även denna, den fjärde delen i bilporrserien ”The Fast and the Furious” skapad av Gary Scott Thompson.

[-]Alla i denna film är helt galna i coola bilar och de är även duktiga på att köra dem, skjuta pickadoller och fightas. Allt är paketerat med sådär vänligt mycket blod och klippta sexscener så alla 11-åringar skall få se de fina bilarna och sedan tjata på mamma att köpa leksaksbilarna som säljs med filmens logga på. Nu råkar just den här fjärde delen visst ha fått en 15-stämpel i Sverige men ni förstår vad jag menar.

De första tio minuterna är bra action men inte värda priset. Dominic och hans gäng skal sno bensin från en transport medan den är i rullning! Allt krut läggs verkligen här och inget i resten av filmen slår denna start, helt sanslöst tråkigt manus, död dialog, helt enkelt en riktigt dålig film. Det finns något sympatiskt hos Diesel men jag tycker nog att han skall ägna sig åt sina datorspel där han har större framgång.

Och så kommer vi då till huruvida jag ger denna film en 1:a på grund av att jag inte har något körkort. Svaret är nej. Det här är helt enkelt bara uselt. Jag blir nästan arg och vill inte skriva mer.