Kom ihåg mig
Glömt lösenord Logga in
Ange din e-postadress så skickas du en länk där du kan återställa ditt lösenord...
Inloggning Skicka

RecensionYojimbo - livvakten



Akira Kurosawa fortsätter att skapa filmer som får genomslag i västvärlden. Här med filmen Yojimbo som handlar om en fattig, runtvandrande samuraj som plötsligt finner sig själv i en liten by som styrs av två ligor, bägge i skuggan av lagens långa arm. Som en skicklig svärdsman ser han en möjlighet att kunna tjäna lite pengar på byn och erbjuder därför sina tjänster som livvakt till bägge sidor samtidigt och låter dem buda mot varandra för att skapa ett högre pris på sig själv. Han passar dessutom på att visa sina färdigheter genom att kapa en och annan arm för att, så att säga, krydda på det hela lite. I slutändan vill han trots allt helst se att de bägge ligorna skapar krig mot varandra och som åskådare kunna se hur de förgör sig själva.

Detta är en film där hjälten inte riktigt är den helgoda personen, utan kan hyras dit pengarna är högst. Det är ett intressant val från Kurosawas sida och det är det som får den här filmen att stå ut från mängden. En by där alla är onda och en hjälte som inte är god, det är ett spännande koncept att bygga runt.

[-]Likt Kurosawas andra filmer är även denna en lugn och stillsam film som tar god tid på sig. Den utnyttjar minspel och musik mer än dialog vilket att kännas lite tröttsamt ibland, men det är värt att lida igenom. När filmen är slut är man glad att man satte igång den, för den har influerat många andra filmer där ute. Inte minst Sergio Leones A Fistful of Dollars som har adopterat manuset helt och hållet och helt enkelt bara bytt ut miljön till en western i stället.

Musiken håller hög klass och känns typiskt japansk. Skådespelarinsatserna är inte så speciella bortsett från Toshirô Mifune, som här spelar Samurajen, som är bland det coolaste man kan se på japansk film.

Detta är en intressant film att se, framförallt för dess betydelse i filmhistorien, men också för att den är en av Kurosawas bästa verk.