RecensionLejonkungen

Vi 80-talister minns fortfarande när Lejonkungen hade premiär 1994. En film som nådde betydligt större framgång än väntat och har blivit klassad som en klassiker världen över.

Vi får följa den unga lejonungen Simba under hans uppväxt och hur han som vuxen tar sin plats som kung i lejonriket. Hur han förtränger bortgången av sin far och kärleken till sin barndomsvän Nala. En musikfilm som underhåller med humor, spänning och känslor som berör hela familjen.

Till skillnad från många andra Disney-filmer som kommit de senaste åren så känns inte Lejonkungen som ett massproducerat projekt, skapat bara för att tjäna pengar. Man upplever det där lilla extra som många söker efter i och vilket nästan inte finns i någon producerad barnfilm. Med en bra sensmoral är det inte bara ytliga repliker för att fylla ut 90 minuters underhållning.

[-]När jag såg filmen för första gången på bio var jag bara 9 år och kunde kanske inte göra en så detaljerad analys av handling och syfte med filmen. Men nu 15 år senare tycker jag fortfarande filmen är lika underbar. Ett flerfaldigt Oscarbelönat verk som aldrig kommer att glömmas. En historia som vi själva kan identifiera oss med i många avseenden när det gäller både sorg och lycka. [*]

Många filmskapare har uttalat sig om att de tycker att Lejonkungen står för den bästa tecknade filmen genom tiderna och att det säkerligen kommer bli svårt att göra en bättre eftersom den var först i sitt slag.

Med en perfekt utvald skådespelarensemble, omfattande bland andra Matthew Broderick, Jeremy Irons, Rowan Atkinson och rösternas röst James Earl Jones, så har man skapat en riktig klassiker. Att dessutom Elton John gjort musiken, speciellt utformat efter filmen, gör det bara ännu bättre. Det var tack vare hans insatser som filmen kammade hem två Oscarstatyetter.

Med tanke på att det ändå är några år sedan och dataanimering i filmbranschen precis hade påbörjats så tycker jag teckningen och färgsättningen på karaktärerna ger en mycket bra inlevelse. Ett stort plus i kanten. Med allt detta sagt så får filmen sin femma som den klassiker den är. En i princip felfri film som går att se om i alla åldrar.