RecensionDie Welle

Många har nog sett kortfilmen The Wave på VHS i skolan eller på Internet. Den baserar sig på ett relativt odokumenterat experiment som utfördes i en amerikansk skola 1967 och Die Welle baseras i sin tur på novelladaptionen av manuset. Här har historien om gymnasieläraren som utför ett veckolångt experiment förflyttats till nutidens Tyskland, vilket känns ganska naturligt.

Rainer Wenger, som läraren heter i den här adaptionen, är en lätt anarkistisk lärare som bor på en husbåt tillsammans med sin partner (som också är lärare). Vid det lokala gymnasiet har det blivit dags för projektvecka, där temat är demokrati och eleverna kan välja mellan att lära sig mer om anarkism eller autokrati. Rainer vill självklart undervisa i anarkism, men blir tilldelad autokrati. För att lära sina elever vad det innebär inspirerar han dem att starta en lokal rörelse, \"Die Welle\" eller \"Vågen\". Alla bär likadana kläder och följer blint sin nya ledare. Det dröjer inte länge innan allt börjar spåra ut med katastrofala följder.

De flesta har väl frågat sig någon gång hur diktaturer och fascismstater har kunnat uppstå och uppehållas och Die Welle ger ett slags svar på det. Genom att likforma en grupp människor, få dem att känna gemenskap och blint lyda en ledare är inte steget långt till en slags autokrati. Den lilla klassen, som snabbt växer, utesluter alla som vägrar följa reglerna vilket (kanske lite väl) hastigt leder till allt farligare och större konflikter.

Skådespelarna gör bra insatser, även om en del porträtt känns ganska grovhuggna och överdrivna. Dessutom har man inte helt lyckats med gymnasiemiljön – den känns stiliserad och inte helt autentisk. Detsamma gäller fotot, som är trendigt men något tröttsamt urblekt med varierande steadycam- och handkameraarbete. Slutet är i min mening onödigt påklistrat och utdraget, även om det säkert säljer.

[-]Die Welle är i slutändan en helt okej film, men inte någon jag känner för att se mer än en gång. Kanske är jag fel målgrupp – men jag tror inte heller att det är något som (tyska) gymnasieungdomar tycker bättre om. Det är lätt att säga att originalet är bäst, men personligen tycker jag att den här historien fungerar bättre på engelska i kortfilmsform. Jag ser hellre Flugornas herre eller Das Experiment på samma tema, men betyget landar till slut på en godkänd trea.