RecensionMatrix

Thomas Anderson (Keanu Reeves) lever två liv. Om dagarna är han den traditionelle kontorsråttan på ett av världens framgångsrikaste företag inom databranschen. Men om nätterna går han under alias Neo, en hacker som lever på andra sidan lagen. En ganska ensam man som hela sitt liv har levt med den lustiga känslan av att någonting är fel med den verklighet vi känner till. När Neo hör talas om ”The Matrix” och den mystiske Morpheus (Laurence Fishburne) så blir hans sökande efter sanningen det centrala i hans liv. Frågan är bara vad det är för sanning han söker och vad är The Matrix?

[-]The Matrix är utan tvekan en mycket väl genomtänkt film, med mycket nyskapande idéer och ett bra manus. Men samtidigt kan man hitta en hel del lånade detaljer från andra filmer, dock inte så att den förlorar sin originalitet. Man kan omöjligt föreställa sig var denna films genialitet grundar sig innan filmen är slut. Den kan för vissa till och med verka svårbegriplig med tanke på ett väldigt tekniskt och datoriserat språk som för det mesta betyder allt och ingenting. Första gången jag såg filmen var jag inte i förväg införstådd med konceptet eller vad det var för typ av film, vilket ledde till att jag inte begrep handlingen förrän efter ca en timme. Vissa kanske skulle bli irriterade av detta, men i det här fallet så går det enligt mig bara att se detta som ett konstnärligt verk.

1999 hade filmen premiär på biograferna med ganska stor framgång. Men det var först när man börjat tala om filmen efter premiären som den stora tillströmningen skedde för att se filmen. De specialeffekter man hade använt sig av var då förstummande och folk gick flämtande ut ur biosalongen, underförutsättning att de lyckats smälta och förstå handlingen.

Detta är ett verk som cirkulerar mycket kring det klassiska temat ”Den utvalde”. Vilket gör att det blir till en mycket ödesinriktad och gudsbetonad film med många bibliska närmanden. Ändå är detta inte en passiv film som man lätt skulle kunna föreställa sig i ett sådant fall.

Både Keanu Reeves och Laurence Fishburne hade påbörjat ganska stabila Hollywoodkarriärer när den här filmen kom men det blev ändå som ett nytt genombrott för dem. Deras roller som Neo och Morpheus har blivit deras andra ansikte mot omvärlden och det är säkert många som känner till de namnen och inte deras riktiga. Den kvinnliga huvudrollen spelas av Carrie-Anne Moss som visserligen hade gjort sin debut men inte alls ett så här stort genombrott. Det satte verkligen henne på kartan i Hollywood.

Man valde goda skådespelartalanger till filmen och visst har de bidragit till en bra film. Men ännu viktigare i det här fallet är det manus av bröderna Wachowski som skapat en otrolig story. Samma bröder står även för regi av filmen och detta har blivit deras mest kända verk genom tiderna. Filmen vann fyra mindre Oscarstatyetter, vilket ändå är mycket imponerande. Dock tycker jag att bästa regi och manus kunde ha fått vara några av dem. Men så blev det tydligen inte.

Trots att man skar ner på inspelningskostnaderna på många sätt, bland annat genom att filma i Australien istället för USA, så blir denna produktion med en budget på 60 miljoner dollar en av de bästa 90-talsfilmerna som gjorts. Jag tilldelar filmen en femma och rekommenderar alla att se den. Ta dock hänsyn till att filmen kräver koncentration när den ses.