RecensionBröllopsfixaren

Mary Fiore (Jennifer Lopez) är en mycket framgångsrik bröllopsfixare som just är på väg att bli delägare i den firma hon slitit för i fem långa år. Men för att få bli delägare måste hon se till att ett till bröllop går i lås. Men när hon presenteras för brudgummen Steve (Matthew McConaughey) så är det samma man som hon var på dejt med några dagar innan. Är Steve osäker på om han vill gifta sig, eller varför dejtar han samtidigt? Det blir ett pinsamt möte där det gäller för Mary att hålla masken eftersom bruden, det vill säga Steves blivande fru, är en av Marys gamla vänner.

[-]Bröllopsfixaren är ett tydligt exempel på en amerikansk romantisk komedi, även om det kanske brister på komiken i just det här läget. Även i många ytliga och okomplicerade filmer inom samma genre så förekommer det bättre klass på underhållningen. Man väntar hela tiden på det där lilla skrattet som aldrig kommer.[*]

Det stinker lång väg om Jennifer Lopez och hennes bristande skådespelartalanger. Man kan diskutera hennes förmåga att sjunga men skådespela är uteslutet. Tyvärr har detta väldigt stor inverkan på filmen också eftersom hennes roll får fokus och drar till sig all uppmärksamhet. Matthew McConaughey lägger bara in några kommentarer då och då och ligger nästan på gränsen till en ej tilltänkt biroll. Man har ju fått kvitto på att han kan göra bra film i bland annat Juryn (1996), så det här är helt enkelt bara hans sätt att visa hur han kan kasta bort sin karriär och svarta ner meritlistan.

Detta blev Adam Shankmans andra film efter den okända produktionen Cosmo’s Tale (1998). Det är givetvis inte dåligt att göra en karriär och ta sig in i Hollywood över huvud taget, men att ha den här produktionen som sin första storfilm är ganska sorgligt. Kanske skulle man lagt det här konceptet på hyllan, då jag är tveksam till att någon kunde ha gjort det här manuset till en bra film. Jag lämnar det slutgiltiga betyget i botten och hoppas Jennifer Lopez försvinner från vita duken så snart som möjligt. Det verkar tyvärr dock inte så troligt.