RecensionMatrix Reloaded

Det har nu gått sex månader sedan Neo (Keanu Reeves) befriades från maskinernas fångenskap i The Matrix. De senaste månaderna har varit mycket framgångsrika och man har räddat ett stort antal personer från ett fruktansvärt öde. Men Neo är fortfarande osäker på vad hans livsuppgift är, om han nu är ”den utvalde” som ska rädda människorna, vad ska han då göra? Hans befälhavare kapten Morpheus (Laurence Fishburne) är dock fortfarande fast besluten vid att hela mänsklighetens öde ligger på profetian och Neos axlar.

Detta är den första uppföljaren till The Matrix (1999), som handlar om den slutgiltiga kampen mellan människorna och maskinerna för att rädda den sista fria staden, Zion. Men vid sidan av detta fördjupar vi oss också i förhållandet mellan Neo och Trinity (Carrie-Anne Moss). Dessutom introduceras en rad nya karaktärer och helt nya scenarier öppnas för våra ögon.

[-]Jag skulle gärna vilja säga ”bröderna Wachowski har gjort det igen” och syfta på en lika stor succé som i första filmen. Detta är dock bara en uppblåst kopia av den första filmen med större explosioner och maffigare specialeffekter. Men själva handlingen och konceptet består, om inte försämras. Det blev inga Oscars för den heller, vilket jag är mycket tacksam för. Man känner ganska snabbt efter att filmen har startat att ”det här har jag sett förut”.

Skådespelarinsatserna förändrar sig bara på två sätt från förra gången och båda är till det sämre. För det första har man klippt ur rollen som Tank, spelad av Marcus Chong i första filmen. Det andra är att man har lagt in på tok för många karaktärer i handlingen som hela tiden kommer och går, utan att det har någon större betydelse för handlingen. Det är tråkigt att bara hitta negativa saker bland skådespelarna i en film tycker jag.

Man blev väldigt fascinerad över de nyskapande effekterna och det snygga fotot i den första filmen, vilket som i så många andra uppföljare här har förbättrats och blossats upp. Men fightscenerna är för långa och andra effekter har slagit över till ”tråkigt”. Därför kan det bli svårt att ge en positiv kommentar även här.

Men trots mycket redan given hård kritik så var det kärt att få återse Keanu Reeves i rollen som Neo första gången jag såg filmen. Det var inte alls så att man ångrar att man sett den. Det känns faktiskt, trots allt jag sagt om den, som en film man måste ha sett någon gång i sitt liv. Dock går det inte att se den utan att ha sett den första filmen. Det blir en tvåa i betyg.