RecensionSlumdog Millionaire

Slumdog Millionaire handlar om Jamal Malik (Dev Patel), en kille från Indiens slum, som har lyckats komma med i den indiska versionen av ”Vem vill bli Miljonär”. Han är outbildad och har endast ett arbete som springpojke på ett telefonbolag, så när signalen ljuder för att dagens program är slut, hur kan det komma sig att Jamal endast har en fråga kvar för att lyckas vinna 20 miljoner rupier? Är det

A: Han fuskade
B: Han hade tur
C: Han är ett geni
D: Det är ödet

Efter avsnittet blir Jamal anklagad för fusk, och satt inför förhör. De tittar igenom programmet och Salim får berätta hur han kan alla frågor. För varje fråga får vi se en del av Jamals tragiska uppväxt, med våld, kriminalitet, fattigdom, föräldralöshet och kärlek, och slutligen hur det kommer sig att han kan just den frågan.

Regissören Danny Boyle blundar inte för smutset och misären i Indiens kåkstad, utan visar oss allt. Ibland vill man titta bort från filmen då det kan göra riktigt ont att se vad som händer. Men den är samtidigt väldigt vacker och Boyle har på ett riktigt snyggt sätt skildrat Jamals uppväxt, där man genom tv-programmets frågor på ett naturligt sätt hoppar igenom den. Men den är inte bara ond och hemsk. Många gånger är den även varm och kärleksfull, speciellt när den skildrar vänskapen och kärleken mellan de tre huvudpersonerna Jamal, Salim och Latika.

Ingen lämnas oberörd efter denna film och den har med goda anledningar vunnit 8 Oscar i riktigt stora kategorier, bland annat i bästa film och bästa regissör. Även för musiken vanns priser då även den är helt fantastisk. Den har en stor del i filmen och skapar en underbar stämning.

Skådespelarna är riktigt bra, och även om det många gånger kan kännas överspelat eller overkligt när man har med barnskådespelare att göra så gör de yngsta skådespelarna ett riktigt bra jobb. Man känner empati och medlidande till deras karaktärer. Av birollerna måste Anil Kapoor nämnas som spelar programledaren Kumar i programmet ”Vem vill bli Miljonär” och Ankur Vikal som spelar den äcklige barntiggarledaren Maman.

[-]Slumdog Millionaire är en gripande historia om hur hårt livet i Indien kan vara, och folks fördomar inför personer från slummen. Den är realistisk och stark och med sitt geniala sätt att berätta historien på, är detta ett absolut måste för alla att se.