RecensionBröllopsduellen

Emma (Anne Hathaway) och Liv (Kate Hudson) är bara barn när de för första gången får uppleva magin på ett bröllop på lyxhotellet Plaza i New York. Båda blir förälskade och börjar drömma om den dagen då de själva får ha ett juni-bröllop på The Plaza.

Några år senare, när Emma gått och blivit lärare för en klass på mellanstadiet medan Liv är en framgångsrik advokat, friar äntligen deras pojkvänner och vännerna blir överlyckliga.

Liv och Emma bokar direkt in en tid med Marion St. Claire, som är den bästa bröllopsplaneraren i hela New York. Hon ordnar bröllop åt båda i juni på The Plaza och allt är frid och fröjd, i alla fall för stunden.

Dagen efter ringer Marion St. Claire och säger att det skett ett fruktansvärt misstag och de är bokade på samma dag på samma tid. Från att ha varit bästa kompisar hela livet blir det nu tävling om vem som kommer ha det finaste bröllopet, den snyggaste klänningen och vem som kommer ha den dyraste ringen.

Från att vara frid och fröjd mellan Emma och Liv blir det nu värsta catfighten och vännerna tar till alla knep som finns för att förudmjuka varandra.

Anne Hathaway har vi nyligen sett i en smått lysande rollprestation i Rachel Getting Married, som hon blev nominerad för bästa kvinnliga huvudroll på Golden Globe. Det är trist att se en så lysande skådespelerska gå tillbaka till en mer oseriösare roll och inte få visa all den talang hon besitter. För det får hon verkligen inte i den här filmen, manuset är alldeles för simpelt och hennes karaktär kräver inte alltför mycket jobb av Hathaway.

Kate Hudson är vi däremot vana att se i romantiska komedier som i ”Hur man blir av med en kille på 10 dagar” eller senast i ”Fool’s Gold”. Kate har kämpat lite mer för att klä sig i rollen som Liv eftersom hon har gått upp lite i vikt inför den här rollen, men det hjälper föga.

[-]Jag är ett stort fan av romantiska komedier och jag älskade ”Hur man blir av med en kille på 10 dagar” med Kate Hudson. Här blir jag inte lika imponerad på grund av dåligt manus och tunn story. Storyn framför allt känns väldigt tunn, hela filmen kretsar kring vännernas catfight och visst är det är kul, men det är också det enda som är bra.[*]

Man kan ju tycka att en film om bröllop ska vara romantisk, men så fel man kan ha. Romantiken glöms bort helt och försvinner när vännerna istället jagar bästa sätt att förödmjuka varandra på innan bröllopet. Det känns som man sett det här tidigare och Bröllopsduellen kommer inte direkt med någonting nytt inom genren. Gillar man romantiska komedier och bröllop rekommenderar jag att ni hellre ser klassikern ”Fyra bröllop och en begravning” eller varför inte min personliga favorit ”Wedding Crashers”.