RecensionIce Age 3: Det våras för dinosaurierna

De två första filmerna har varit otroliga kassasuccér och det finns ingenting som säger att den tredje filmen inte ska bli det. Ice Age 3 kan mycket väl bli en av sommarens populäraste filmer.

Handlingen kretsar kring karaktärerna från de två första filmerna och en hel del helt nya karaktärer. Skillnaden denna gång är att filmen utspelar sig i en miljö med förhistoriska proportioner.

Scrat fortsätter sin outröttliga jakt på sitt älskade ekollon men får konkurrens i Scratte, en kvinnlig avbild av honom själv. Manny och Ellie väntar sin första baby-mammut, Diego funderar på om hans nya umgänge gjort honom till en mjukis och Sid är stolt familjefar till ett gäng dinosaurieägg som han hittat och tagit med sig hem.

Det visar sig dock inte vara det bästa sättet att bilda familj på, så för att rädda Sids sengångarskinn måste hela gänget bege sig till en värld under jorden där de träffar på dinosaurier och ovälkomnande växter och en ettrig enögd dinosauriejägare vid namn Buck. Buck var nog en av de karaktärer som jag uppskattade mest, då hans beteende liknade Jack Sparrow om man nu ska jämföra lite.

[-]Den här filmen överraskade på en hel del olika plan jämfört med de tidigare filmerna. Humorn var löjlig som vanligt men passade bra, om inte jättebra in i handlingen jämfört med de tidigare filmerna. De tre små dinosaurierna stal nästan showen till en början, även om den lille ekorren till slut visade vem som bestämde då han ofta överträffade de små dinosauriesyskonen med näst intill klassiska scener.

Jag kom ständigt att tänka på hur bortskämda vi som publik kan bli när man går på bio nuförtiden, för faktum är att detta var otroligt snyggt faktiskt. Jag var riktigt fascinerad över deras kreativitet och uppfinningsrikedom när de skapar de olika miljöerna och varelserna.

Personligen älskar jag den lille snälla men ack så oturlige ekorren i de tidigare filmerna och det är förmodligen enbart därför som jag sett den här filmen om jag ska vara helt ärlig. Dock så imponerar filmen i sin helhet och jag gillar den mycket mer än vanligt när det gäller just Ice Age.

Trean är och kommer alltid att vara den bättre av de tre filmerna. Dels för att humorn trappats upp, dels för att man verkligen visat och framför allt vågat pröva något nytt men också för att man fördelat \"det roliga\" mellan de olika karaktärerna. Det är personligen något som jag tycker att de missat i de tidigare filmerna vilket jag tycker är lite synd, i alla fall när man ser den potential som faktiskt finns där och som här utnyttjats till fullo. Riktigt smart drag utav filmskaparna.

För att sammanfatta det hela så vill jag påstå att detta är en av de bättre animerade komedierna som kommit ut hittills i år och det är absolut den ultimata familjefilmen som förmodligen väldigt många kommer att se. Tyvärr såg jag själv inte denna film i 3-D vilket man kanske skulle ha gjort. Därav vill jag att så många som möjligt ser den i det formatet då jag såg en hel del kvaliteér i denna näst intill felfria film som förmodligen kommer ligga i mångas DVD-hyllor inklusive min egen framöver!