RecensionTitta vi flyger!

När ett flertal personer en efter en insjuknar av okänd orsak på ett flygplan högt uppe i luften hänger passagerarnas liv på att man får ner planet på marken så fort som möjligt så att alla kan föras till sjukhus. Men när piloterna också förlorar medvetandet och insjuknar måste passagerarna själva ta kontroll över planet och tillsammans med markpersonalen försöka få ner det på marken.

[-]Detta är en mycket originell filmkombination, skapad som en komedi. De flesta flygplansfilmer brukar handla om kapningar eller andra katastrofer i actionformat, med en hjälte som räddar dagen och stora budgetar. Dessutom brukar de aldrig innehålla humor och sarkasmer i samma stil som den här filmen, men vad annat kan man vänta sig med en skådespelarkombination som Leslie Nielsen och Lloyd Bridges i gubbrollerna så kan det ju inte bli annat än galen komedi.

Det finns väl ingen skådespelare som egentligen bär huvudrollen i den här filmen men man kan konstatera att det inte är några av de främre rollerna som är de mest underhållande. Leslie Nielsen och Lloyd Bridges blev förstås genast mina favoriter i filmen men de dyker inte upp förrän halva filmen har gått så det gäller att man orkar vänta. Jag önskar att de hade varit inskrivna i manus med deras tokigheter från början. Men då får vi bara följa tråkiga tillbakablickar tillsammans med Robert Hays, som dock hänger med hela filmen till slutet. Dessutom är det beklagligt att Peter Graves fick en så liten roll som pilot och försvinner ur handlingen efter bara några minuter.

Filmskaparna Jim Abrahams, David Zucker och hans bror Jerry Zucker har både regisserat och skrivit manus till den här komedin. Ett projekt som de gjorde tillsammans med en budget på 3,5 miljoner. Utöver detta tål att nämnas att trots det stora antalet skådespelare så tog filmen bara 34 dagar att spela in.

Detta är komediernas komedi och den väcker hela tiden lustiga och ofrånkomliga skratt, oavsett vad man kan tycka om vissa skådespelare. Jag tycker att humorn och den unika idén med att använda sig av flygplansmiljö till komedi istället för action ger filmen ett stort plus. Men det finns vissa brister då jag knappast roas av en av huvudrollerna, Robert Hays, liksom att ibland kan samma skämt upprepas alltför många gånger. Men filmen är hur som helst helt klart värd en stark trea.