RecensionJeanne d'Arc

Luc Bessons filmatisering om Jeanne d’Arc, som brändes på bål 1431 och helgonförklarades 500 år senare, är kanske inte den bästa version som gjorts. Men den är inte heller den sämsta.

Milla Jovovich spelar Jeanne, jungfrun från Orléans, som brottas med sitt samvete och hör röster som säger till henne att hon är utvald av Gud att rädda Frankrike från engelsmännen och se till att dauphin, kronprisen, blir krönt till kung.

Jeanne kunde ingenting om krigsföring, men hon måste ha varit en naturbegåvning när det gällde ledarskap och övertalning. Hennes tro på sig själv som Guds redskap var så stark att omgivningen också blev övertygad. Därför lyckades hon på några veckor genomföra vad drivna militärer misslyckats med under årtionden.

Efter kanoniseringen 1920 fick Jeanne d'Arc en egen nationell helgdag i Frankrike, som infaller första söndagen efter den 8 maj. Kyrkan hedrar dessutom Jeannes minne på hennes dödsdag den 30 maj.

Filmen är helt okej, men någonting fattas. Luc Besson har kanske i alltför hög grad koncentrerat sig på de blodiga drabbningarna mellan engelsmännen och fransmännen och därmed i viss mån tappat bort historien om Jeannes kämpande mot sig själv, sina röster och sitt samvete.
Milla Jovovich kämpar väl, men är kanske inte den ultimata valet som Jeanne. John Malkovich gör ett bra portätt av kronprisen som sedemera blev Karl VII och Dustin Hoffman dyker upp i slutet som Jeannes samvete.