RecensionNotting Hill

Tänk dig att livet går sin gilla gång. Du jobbar, äter, sover, umgås med vänner, jobbar, äter, sover och så vidare. Men så en dag – en helt vanlig dag inte olik alla andra vanliga dagar – kliver en megastjärna in på jobbet och sen är ingenting som det brukar vara.

Precis det här händer William Thacker (Hugh Grant). Han är en frånskild engelsman som lever i stadsdelen Notting Hill i London. En dag kliver megasuperstjärna Anna Scott (Julia Roberts) in i hans lilla bokaffär och vänder totalt upp och ned på William Thackers hela tillvaro.

Notting Hill är en underbart varm film som man verkligen blir glad av, trots att det allra flesta med största sannolikhet vet hur det hela slutar långt innan filmen är över. Men det gör liksom ingenting.

Det enda minus jag kan se, är att stadsdelen Notting Hill i verkligheten är en färgad stadsdel, en del av London där många västindier bor och verkar, men av det märks inget i filmen. Fast det är en miss som man kan leva med.

Hugh Grant är som bäst när han precis som här får spela virrig, stapplande, halvt stammande och blyg engelsman. Julia Roberts är Julia Roberts och har nog inga större problem med att gestalta en skådespelare som är allmänt villebråd för pressens skvallerspalter. En rolig rollgestaltning gör Rhys Ifans i William Thackers galna och sluskiga inneboende Spike.

På det hela taget en film som man sitter och flinar dumt åt i nästan två timmar och som lämnar en med en varm känsla inombords.